TravelKees

Luchtvaartmaatschappij failliet… wat nu?

Een beetje verdrongen door al het veel serieuzere nieuws van de laatste dagen, maar toch voor veel mensen een fikse domper op de -vooruitgeboekte- vakantievreugde: Cyprus Airways trekt de stekker eruit. Op vrijdag 9 januari vertrok de laatste vlucht van Cyprus Airways vanaf Schiphol naar Larnaca. De maatschappij moet een enorm bedrag aan onterecht ontvangen staatssteun terug betalen van de Europese Commissie. En dat betekent het einde van de luchtvaartmaatschappij.

luchtvaartmaatschappij stopt ermee

Geboekte tickets waardeloos

Maar je zal maar net op internet je tickets hebben geboekt en betaald voor de zomervakantie. Want wie garandeert dat het bedrag weer terug komt naar je bankrekening? Hoewel de luchtvaartmaatschappij technisch nog niet failliet is, is het maar zeer de vraag of en indien ja wanneer je je geld terug ziet. Ook luchtvaartmaatschappijen, zelfs niet de nationale ‘flag carriers’ hebben het eeuwige leven. Daar weten ze in België alles van na het faillissement van Sabena in 2001. En wie herinnert zich nog het legendarische PanAm, één van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld? Het Lockerbie drama nooit meer te boven gekomen.

Lessen uit het verleden

Wat we van eerdere van dit soort lessen hebben kunnen leren, is dat er geen enkele club in Nederland was die de consument bescherming biedt in een situatie van deconfiture van een luchtvaartmaatschappij. Niet de ANVR, niet het Garantiefonds. Daarop zijn er destijds enkele reisbedrijven in samenwerking met verzekeraars in dit gat gesprongen en zo heeft de consument nu de optie om tegen een klein bedrag (€ 5,99 bij D-reizen, €9,99 bij CheapTickets) een vliegticketgarantie af te sluiten. En dat deze ‘verzekering’ zijn geld waard is, blijkt uit recente gevallen uit het verleden: zo is de Hongaarse ‘nationale’ luchtvaartmaatschappij Malev enkele jaren vrij plotseling aan de ketting gelegd en nu is dan Cyprus Airways aan de beurt.

Vaste prik

zekerheidVeel van mijn lezers weten dat ik in het dagelijkse leven voor D-reizen tickets en vakanties boek in Haarlem. Wat mij altijd nog verbaast, is dat klanten die hun ticket op de site van D-reizen boeken deze optie niet aanvinken. Terwijl nog geen zes euro toch een luttel bedrag is voor zo’n groot stuk (financiële) zekerheid. Tickets die bij ons in de winkel worden verkocht zijn altijd inclusief de vliegticketgarantie. En als ik dan vraag of ik hem in mindering moet brengen (in ruil voor een stuk onzekerheid), dan hoeft dat eigenlijk nooit. Het is vaste prik bij ieder ticket. Ook bij KLM? Jawel. Ook bij tickets van ‘onze’ KLM. Zeker met de niet zo florissante situatie van moeder Air France in het achterhoofd. PanAm was ook ‘onzinkbaar’ in die onbezorgde jaren 80 van de vorige eeuw….

the show must go on

Ik weet in ieder geval wat mij deze week te doen staat met een stapeltje Cyprus Airways dossiers: ik regel niet alleen dat mijn klanten hun vooruitbetaalde ticketgelden terug krijgen, maar kijk gelijk naar vervangende vluchten. Want the show must go on!

Vragen?     Simpel, laat hieronder even een reactie achter.

 

 

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.