Je kent ze wel, die super goedkope tickets naar verre oorden als Bangkok, Sydney of Kaapstad. Steeds vaker komen de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio als goedkoopste uit de bus rollen. Vaak ook met mooie aansluitende schema’s. Maar vaak zit je bij het allergoedkoopste ticket urenlang vast op een luchthaven in die zinderende zandbak. Daar kan je wat aan doen met een gratis stopover.
Hoe overleef ik een lange stop in het midden oosten?
De normale reistijd met Qatar Airways naar Hanoi met een stop in het Midden Oosten is zo’n beetje 18 uur. Je hebt dan een transit van maximaal 2 uur in Doha, waarna je weer vlot doorreist naar je eindbestemming. Maar dan zie je op je favoriete ticketwebsite dat je op de terugreis over dit zelfde traject niet 18 maar meer dan 26 uur onderweg bent. Klinkt dus op het eerste gezicht als een draak van een reis.
Maar toch, als je er even bij stil staat, is het best te doen. Je komt om 11 uur ’s avonds in de Golf aan en je reist om half 9 de volgende ochtend door. En het goede nieuws is dat je die nacht niet op een bankje op de luchthaven hoeft door te brengen. Je hebt in veel gevallen nl. recht op een overnachting, transfers, maaltijden en een transitvisum, allemaal op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Deze informatie vind je op geen enkele ticketwebsite. Je moet er ook zelf achteraan om het te regelen.
Hoe werkt een gratis stopover?
Als je dus een ticket ziet dat bijna te goedkoop is om waar te zijn, met een lange transfertijd, pleeg dan eerst wat research op de website van de luchtvaartmaatschappij of google op “free lay over”. Vaak zijn er voorwaarden aan de gratis stopover verbonden. Zo moet er bijvoorbeeld minimaal 8 uur zitten tussen aankomst en vertrek. En mag er in die tussentijd niet een andere vlucht naar je eindbestemming zijn (die vaak wel boekbaar is maar dan tegen een hoger tarief).
Voldoe je aan alle voorwaarden neem dan na boeking van je ticket contact op met de luchtvaartmaatschappij om de gratis stopover te regelen. Heb je bijvoorbeeld via vliegtickets.nl geboekt of een vergelijkbare website, dan kan je ook met hen contact opnemen. Er zal dan wel een service fee in rekening worden gebracht voor het uitzoekwerk. Boek je via een reisbureau, dan kan je hen dat mooi uit laten zoeken.
Hoe gaat het in de praktijk?
Vorig jaar ben ik met mijn gezin via een dergelijke constructie met Emirates naar Jakarta gereisd. In dit geval landde onze nachtvlucht in de ochtend in Dubai, terwijl onze doorvlucht weer in de avond zou vertrekken. Twee nachtvluchten achter elkaar dus. Na aankomst in Dubai meld je je bij de transfer desk, waarna je met nog een aantal transit passagiers per bus wordt vervoerd naar een hotel op korte afstand van de luchthaven.
In het geval van Emirates blijkt het dat zij een complete vleugel van het Millennium Dubai Airport Hotel tot hun beschikking hebben. Eenmaal ingecheckt kan je gelijk gaan ontbijten; er staat een prima buffet gereed. De rest van de dag kan je genieten van de faciliteiten van het hotel. Je kan een duik in het zwembad nemen of, zoals wij, even een paar uurtjes bijslapen. In de middag staat er weer een heerlijke gratis lunch klaar en zo vliegt de dag voorbij. Bij incheck heb je al een tijdstip van vervoer terug naar de luchthaven doorgekregen, dus om 4 uur in de middag melden wij ons in de lobby, waar de shuttle al weer op ons wacht. En zo konden we fris en monter aan de volgende nachtvlucht naar onze eindbestemming beginnen.
Wij hebben deze manier van reizen als best relaxed ervaren, ook als je met kinderen reist. Je bent misschien wel 10 uur langer onderweg dan op een gemiddeld ticket, maar je hangt niet non stop op luchthavens rond. En je went meer geleidelijk aan het tijdverschil. Ik zou het zo weer doen. Zeker als ik terugrekenend, zie wat ik bespaarde ten opzichte van een ‘snel’ ticket. Meer dan 1200 euro voor 5 personen. En we kwamen meer uitgerust aan dan na andere lange vluchten.