TravelKees

Wat is er mis met een Aeroflot ticket?

Op zoek naar goedkope tickets naar met name het Verre Oosten maak ik vaak een top 10 van voordeligste tickets voor mijn klanten. Niet zelden komt een ticket met Aeroflot er dan als voordeligste uit rollen. Maar dan ook echt met kop en schouders: Hongkong of Hanoi voor 445 euro retour. Maar waarom verkoop ik die tickets dan zo weinig (lees: bijna nooit)? Er blijkt iets grondig mis te zijn met het imago van de nationale luchtvaartmaatschappij van Rusland.

aeroflot

Ervaringsdeskundige of vooroordeel?

Er blijkt een algemeen beeld te bestaan van een slecht functionerende luchtvaartmaatschappij met uit elkaar vallende vliegtuigen uit het Sovjet tijdperk, stewardessen met haar op de armen en naar wodka ruikende piloten. Ik vraag dan altijd aan mijn klant hoe zij aan al die informatie komen; uit eigen ervaring soms? Al snel blijkt dat ze alleen maar vanuit een veronderstelling spreken en geen ervaring uit de eerste hand hebben. Hoog tijd voor een nadere kennismaking met Aeroflot.

Een beetje geschiedenis

De maatschappij is opgericht in 1923. In de tijd van de Sovjet-Unie was het zelfs de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld en aan het eind van de jaren zestig vervoerden ze meer passagiers dan alle grote Amerikaanse airlines samen. In die tijd onderhield de maatschappij een fijnmazig binnenlands netwerk van luchtverbindingen. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werd  Aeroflot opgesplitst in een aantal kleinere maatschappijen en kromp daarmee aanzienlijk in omvang. In 2006 trad Aeroflot toe tot Skyteam, een alliantie van samenwerkenden luchtvaartmaatschappijen waar ook KLM onderdeel van is.

aeroflot

Hoe is Aeroflot nu?

Vlieg je anno 2017 met Aeroflot dan kom je in een vliegtuig van gemiddeld slechts 4 jaar oud. Er wordt ondermeer gevlogen met Airbussen en Boeings. Allemaal van de nieuwste snit. Aan boord worden gratis prima maaltijden geserveerd, je koffer mag gratis mee en de beenruimte is de meeste van alle Europese maatschappijen. Vluchten hebben niet of nauwelijks vertraging, in ieder geval niet significant meer dan de populaire luchtvaartmaatschappijen.

aeroflot

Waar let je op bij het boeken?

Zoals al eerder gezegd, Aeroflot staat vaak met kop en schouder op nummer 1 van goedkope tickets. Je zou dan toch weer haast wantrouwig worden. Maar kijk bij het vergelijken dan vooral eerst naar je totale reisduur, net als bij andere tickets. Veelal is de overstap in Moskou vrij kort: binnen twee tot drie uur zit je al weer in het vliegtuig van je eindbestemming. Ja en er zijn ook tickets met overstaptijden van 6 tot 10 uur (of nog langer). In dat geval heb je misschien wel een goede reden om toch wat meer te betalen voor een snellere vlucht. Maar in veel gevallen biedt Aeroflot op Moskou een uitstekende verbinding.

Even checken? Klik hier voor meer informatie over Aeroflot en check gelijk de aanbiedingen.

 

Dit wist je waarschijnlijk nog niet over Aeroflot:

  • Het is de eerste Russische maatschappij die met een 4 sterren Skytrax accreditatie voor haar uitmuntende klantenservice
  • In 2016 vervoerde Aeroflot ruim 29 miljoen passagiers en 43.3 miljoen passagiers, incl. de dochtermaatschappijen 43.4 miljoen passagiers)
  • De maatschappij is 5 keer benoemd tot beste Oost-Europese Airliner (Skytrax World Airline Awards)
  • Aeroflot heeft één van de jongste vloten van de wereld bestaande uit 190 toestellen
  • De maatschappij is leidend in vliegveiligheid: Aeroflot is de eerste Russische maatschappij die succesvol de IATA Safety Audit for Ground Operations (ISAGO) heeft doorlopen en is daarnaast volledig ISO 9001:2008, ISO 14001:2004 gecertificeerd

 

En jij?

Wat is jouw beeld van Aeroflot? Ken je mensen met vliegervaring via Rusland? Of ben je soms zelf ervaringsdeskundige?

Vragen?     Simpel, laat hieronder even een berichtje achter.

8 gedachtes aan “Wat is er mis met een Aeroflot ticket?

  1. Jeannet

    Bedankt voor de kennismaking met Aeroflot, Kees! Ik wist niet dat ze zo’n jonge vloot hebben. Al denk ik dat, de twijfel in het boeken van Aeroflot, momenteel meer aan Rusland ligt dan aan de airline zelf.

  2. TravelKees Bericht auteur

    Snap ik Jeannet. Maar er bestaat niet zoiets als een negatief reisadvies voor luchtvaartmaatschappijen op basis van een politieke situatie. Maar ik ben het met je eens: beeldvorming doet veel en werkt (zeer) lang na.

  3. Jolanda

    Bedankt voor deze uitleg, ik vlieg in december via moskou naar phuket met aeroflot. Weet jij of ik kan upgraden naar businessclass bij het inchecken en wat de prijs zal zijn. Heb je daar ervaring mee?

    1. TravelKees Bericht auteur

      Dag Jolanda, het upgraden naar business class bij het inchecken zal vrij duur zijn. Beter is het om te kijken welke aanbiedingen de luchtvaartmaatschappij nu voor je heeft. Je kan hier een prijsopgave voor opvragen bij het reisbureau of internetsite waar je het ticket geboekt hebt. Bepaal dan of je het prijsverschil acceptabel vindt. Zo niet, dan kan je altijd ten tijde van incheck nog even kijken voor welke prijs de upgrade kan. Het zal altijd een prijs zijn die gedreven is door vraag en aanbod. Ik kan je vanaf deze plek geen concrete prijs geven omdat ik niet weet welke ticket je al geboekt hebt.

  4. Geke

    Hallo Kees,

    Ik vlieg volgend jaar februari met Aeroflot van Amsterdam naar Bangkok.
    Ik probeerde via supersaver(waar ik heb geboekt) een speciale maaltijd aan te vragen, maar ik werd geïnformeerd dat er geen maaltijden aan boord zullen zijn..dit lijkt me stug. Mijn tijden zijn Amsterdam 11:40 – 17:00 Moskou 21:45 – 10:35 Bangkok
    Heb jij ervaring met de maatstaven die Aeroflot hanteert met maaltijden verzorgen aan boord?

    Groetjes Geke

    1. TravelKees Bericht auteur

      Dag Geke,
      Uiteraard verzorgt Aeroflot maaltijden aan boord. Op het Europese traject wellicht wat minder uitgebreid dan op het stuk van Moskou naar Bangkok. Alle informatie vind je via http://www.aeroflot.ru/ru-en/information/onboard/meals/dining_onboard
      Voor jouw informatie: Supersaver is geen reisbureau waar je met dit soort vragen terecht kunt. Hun enige doel is zoveel mogelijk tickets weg te zetten en meer niet. Voor overige zaken wordt van de klant verwacht dat hij deze direct bij de luchtvaartmaatschappij neerlegt. Of gewoon via internet zijn informatie haalt zoals jij nu doet.
      Ik wens je een goede reis en alvast veel voorpret!

  5. Pingback: Met de trein naar Moskou - TravelKees

  6. Pingback: Van Moskou naar Perm - Transsiberië Express Dag 1 - TravelKees

Geef een reactie