Rond mijn tiende, zo ongeveer in 1975, was ik een onverbeterlijke spoorwegfanaat en ik spitte dan ook de hele schoolbibliotheek uit op zoek naar boeken over treinen. In een van die boeken kwam ik een wonderlijke trein in Japan tegen. Hij was wit en was afgebeeld rijdend voor een vulkaan. Die vulkaan had de vorm van een vulkaan zoals een kind die tekent. Het was sinds 1964 de snelste trein ter wereld. En ik was dus direct gefascineerd. Ik las verder en leerde dat het de Shinkansen was en dat deze een snelheid kon halen van 220 kilometer per uur. De bijnaam van deze trein in Japan was bullet train. De vulkaan was Mount Fuji, in de buurt van Tokio. Onbereikbaar voor een jochie van tien in de jaren zeventig.

Foto: hans-johnson on Foter

Estimated reading time: 13 minuten

Laatste update: 16 maart 2023


pieter bikker

Een gastblog van broer Pieter, die (voor zijn werk) een trip naar Japan maakte. Geboren autogek, doet wat in de autobanden en fanatiek instagrammer met classiccarsandthecity. Maar zijn échte guilty pleasures zijn treinen en speelgoedtreintjes.

Reis met de Shinkansen

Fast forward naar 2018. Ik werk nu voor een bedrijf dat eigendom is van een Japans handelshuis en zo verzeilde ik laatst in Tokio voor een management training. Onderdeel van deze training was een bezoek aan de Ohmi regio, de oorsprong van het bedrijf zo’n 160 jaar geleden. Tot mijn verassing was deze reis gepland met de Shinkansen. In één klap was ik weer dat ventje van tien die ervan droomde een reis met de snelste trein ter wereld maken.

spoorviaduct in tokyo met shinkansen

Van Tokio naar Maibara

De reis gaat van Tokio Station naar Maibara. Een afstand van 416 kilometer waar we 2 uur en 15 minuten over zullen doen. Als je ooit in Japan bent geweest dan weet je dat alles op de minuut nauwkeurig gepland is. Vertraging bestaat niet in het land van de rijzende zon. Ik heb twee kaartjes gekregen voor de heenreis en twee voor de terugreis. Het is even puzzelen waarvoor deze dienen. De eerste is het treinkaartje, de tweede het plaatsbewijs waarop wagon- en stoelnummer vermeld is. Enfin, ruim op tijd arriveer ik op perron 16 van Tokio Station en daar staan ze: de Shinkansens. Niet één, maar een stuk of vier. Oogverblindend wit. Geen vuil of aangekoekt vliegje op het treinstel te bekennen. Nederlandse Spoorwegen, eat your heart out. En ze zijn lang: ik tel 16 wagons.

borden met vertrekinformatie op station van Tokyo
shinkansen in station, trein in japan

Roze vrouwtjes en blauwe mannetjes

Op een perron waar een Shinkansen zal arriveren staan medewerkers opgesteld. Keurig in het gelid in uniform, zodat de werkzaamheden efficiënt en binnen de daarvoor bestemde tijd uitgevoerd kunnen worden. De uniformen zijn roze en blauw. Roze voor vrouwelijke en blauw voor mannelijke employees. Geheel in stijl stel ik mij gedisciplineerd op in een keurig rechte rij bij wagon nummer 6. Het is tijd. We mogen de trein in. Eerste indruk is dat het meer op het interieur van een vliegtuig lijkt dan van een trein. Maar dan ruimer. Veel ruimer.

stationsmedewerkers op het perron in tokyo

Aan boord van de Shinkansen

Links van het gangpad een rij met drie stoelen, rechts een rij met twee stoelen. Ik ga naar mijn stoel, midden in de rij van drie. Mijn buurman aan de rechterkant zit al. Het is een grote Amerikaan. Hij hoeft niet op te staan om mij er langs te laten, met een soepele beweging passeer ik hem. Echt genoeg ruimte. De stoel kan je verstellen tot een halve ligstand: relaxed. Bijzonder aan de stoelen verder is dat deze 180 graden kunnen draaien. Aan het einde van de rit worden de stoelen eenvoudigweg omgedraaid, zodat de passagiers op de terugreis ook weer vooruit rijden. Zou dat de taak zijn van de blauwe mannetjes? Ook de roze vrouwtjes hebben hun werk goed gedaan. Het is hier schoner dan in een operatiekamer.

Het vertrek van de Shinkansen

shinkansen folder

Dan is het 8:33 uur ik zie dat het station in beweging komt. Het hele perron schuift steeds sneller naar links. Maar dat is niet zo. Het is de trein die zich ongemerkt in beweging heeft gezet. Binnen merk je niets. Geen schokje, geen geluid, niets. De trein accelereert moeiteloos en zonder drama. Ongemerkt gaan we sneller en sneller. We moeten nu wel in highspeed modus zitten gok ik zo: de wereld trekt wel heel snel aan ons voorbij nu. We zweven. Nu snap ik pas waarom het interieur van de Shinkansen zo veel weg heeft van dat van een vliegtuig. Af en toe komt een Shinkansen van de tegenovergestelde richting. Normaal gaat dat dan gepaard met een hoop kabaal en geschud. Niet in de Shinkansen. Je voelt alleen een subtiele beweging van het treinstel en in een flits is de trein weer weg.

Aankomst exact volgens planning

Bochten zijn ook bijzonder. Deze zijn aangelegd als op een autocircuit, dus schuin om de middelpuntvliedende kracht op te vangen. Voel je dus ook al niets van. De trein houdt niet in als deze door een stad of dorp vliegt. Zo nu en dan komt er een karretje van de catering voorbij rollen en kun je allerlei soorten drinken, koekjes en snacks kopen. Net als in het vliegtuig. Ik bestel een koffie en fles water. Iedere medewerker die de wagon binnen komt of verlaat, staat even stil en maakt een kleine buiging naar de passagiers. Na een relaxte reis arriveren we om 10:48 uur, exact volgens planning, op het station van Maibara. Hoe ze dat voor elkaar krijgen?

shinkansen op station van Mairaba, trein in japan

De aerodynamiek van de Shinkansen

Een paar uur later is het tijd voor de terugreis. Ik sta natuurlijk veel te vroeg op het perron. Maar dan opeens: een milde sssswwwwwoooooeeeeiiiiiiii langs mij heen. Zonder dat ik het merkte kwam van de andere kant een Shinkansen op hoge snelheid aan. Ik heb ‘m niet horen aankomen. Net als dat je de kogel die je raakt niet hoort aankomen. Dit weet ik gelukkig niet uit eigen ervaring, maar zo af en toe zijn maffiafilms best informatief. De bullet train: het klopt dus. Wat verder opvalt is dat er bijna geen luchtverplaatsing lijkt te zijn, terwijl zo’n trein toch een enorm ding is. Dat moet het werk zijn van de aerodynamische vormgeving. Vooral de neus is bijzonder. Zag de kop van de eerste Shinkansen in 1964 eruit als een kogel, anno 2018 heeft de voorkant meer weg van een vogelbekdier.

voorkant van de shinkansen trein

Vliegen over land

Getriggerd door deze ervaring, houd ik mijn telefoon bij de hand om een filmpje te maken voor het geval er weer een Shinkansen passeert. Inmiddels wijzer geworden, kijk ik continue van links naar rechts. En na een minuut of tien is het raak. Ik sta versteld van de snelheid waarop de trein nadert en dan weer sssswwwwwoooooeeeeiiiiiiii. Te laat voor filmpje. Ik probeer nog een foto, maar de camera is te traag.

De volgende trein die arriveert is de onze. Natuurlijk weer on the dot. De terugreis is al net zo enerverend als de heenreis. We vliegen. Over land. En na precies 2 uur en 15 minuten is het avontuur voorbij: ik stap uit in Tokio Station. Ik kijk nog even om naar dat glimmende witte wonder. De vliegende trein. En zelf vlieg ik weer terug in de tijd, zie mezelf gebogen over mijn treinboek met daarin die afbeelding van de Japanse bullet train. Je bent nooit te oud om een jongetje van 10 te zijn.

shinkansen rijdt zeer snel voorbij, trein in japan


Zelf een reis met de Shinkansen organiseren

Met de trein in Japan reizen is verrassend snel en efficiënt en is in veel gevallen sneller en comfortabeler dan een binnenlandse vlucht. Ben je je aan het oriënteren op een reis naar Japan? Lees dan snel verder want hieronder neem ik je stap voor stap mee door alles wat je moet weten om je reis perfect te plannen.


1. Vliegtickets naar Japan

Het snelst en meest milieuvriendelijk reis je non-stop op de KLM vluchten naar Tokyo en Osaka. Vind deze vluchten of de vaak goedkopere vluchten via andere luchthavens op een vergelijkingssite zoals vliegtickets.nl die ik zelf veel gebruik.

2. Paspoort en visum Japan

Heb je een Nederlands paspoort dan heb je geen visum voor Japan nodig. Op je geldige paspoort kan je tot drie maanden in Japan verblijven. Zorg er wel voor dat je een retour -of doorreisticket kunt laten zien als je het land binnen komt.


3. Japan Rail Pass

Pieter beschrijft het eigenlijk al in zijn verhaal: het reizen per trein in Japan is een les in efficiency en punctualiteit. Ben jij ook van plan om met de trein door Japan te reizen? Dan is de Japan Rail Pass eigenlijk de beste deal die je kan maken. Het is een kaart waarmee je voor een bepaalde periode (een, twee of drie weken) zo goed als onbeperkt door Japan kan reizen. Ook met de (meeste) Shinkansen treinen. Een retourtje van Tokio naar Kyoto is ongeveer net zo duur als een Japan Rail Pass voor een week. Dus die heb je er zo wel uit.

Het is belangrijk om te weten dat de Japan Rail Pass niet te koop is in Japan zelf. Hij is ook alleen bestemd voor toeristen, dus als je nu al weet dat je ook stukken met de trein gaat reizen, zorg dan vooraf alvast dat je de Japan Rail Pass in de pocket hebt. Kijk hier voor meer informatie en het kopen van de Japan Rail Pass.

Eenmaal in Japan (of vooraf thuis) kan je je reis het beste plannen op Hyperdia, waarin je de hele dienstregeling van de Japanse spoorwegen kan raadplegen.

Er zijn drie soorten Japan Rail Pass: tweede klas (Ordinary Pass), eerste klas (Green Pass) en de kinderpas (kinderen tot en met 11 jaar). Het viel mij al op dat de prijs van de eerste klas niet eens zo heel veel duurder is, dus als je budget hebt, is dat zeker nog het overwegen waard.

japan rail pass

4. Overnachten in Japan

Japan biedt een breed scala aan soorten accommodaties in zowel Japanse als westerse stijlen, waaronder enkele onconventionele vormen zoals capsulehotels en tempelverblijven. Prijzen variëren van minder dan 2000 yen per persoon in een slaapzaal tot meer dan 50.000 yen per persoon in een eersteklas hotel of ryokan.


Booking.com

5. Huurauto in Japan

Je zou het niet zo snel zeggen, maar behalve de trein in Japan, is een huurauto is een prima mogelijkheid om Japan verder te ontdekken. Mijn tip: leg de grote afstanden af met de shinkansen en duik de regio in met je eigen huurauto in Japan. Je kan op behoorlijk wat locaties een auto huren en als je je auto via Sunny Cars huurt, ben je er zeker van dat je ter plekke niet meer hoeft te onderhandelen over welke verzekeringen er nog afgesloten moeten worden. Dat is allemaal vooraf al goed geregeld.

Autohuur Japan

6. Georganiseerde reizen naar Japan

Heb je weinig tijd en wil je Japan op een efficiënte manier zien, kijk dan naar de volgende rondreizen:

Geen tijd of zin om zelf je reis naar en door Japan uit te zoeken? Neem contact op met je reisbureau voor een snel en goed reisvoorstel.


7. Excursies met de Shinkansen

Ben je maar kort in Tokio en wil je een leuk excursiedoel combineren met een ritje per trein in Japan? Ik heb vijftien verschillende tours geselecteerd waar een rit met de Shinkansen een onderdeel vormt. Daartussen ook de mogelijkheid om zelf de Japan Rail Pass te bestellen. Check snel de lijst met Tours met de Shinkansen.

shinkansen tours