Het is alweer de derde dag van onze treinreis door Siberië onderweg naar China en ik bevind mij in de Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk. Sinds gisteren krijgen we les in de Chinese taal en leren we met stokjes eten van twee Chinese meisjes uit Oostenrijk. En zitten we ook nog steeds met de vermiste Duitser. Die zag eergisteren op een donkere perron in Perm de rode achterlichten van de trein.

Dag 3 op de Transsiberië Express

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Vrijdag 13 april 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:

Transsiberië Express tussen Yekaterinburg en Novosibirsk

Laatste update: 25 maart 2020

Het humeur van Lena

Onze gids Lena zit er tijdens het ontbijt wat bedremmeld bij. Het feit dat ze een passagier is kwijtgeraakt zal haar ongetwijfeld op een forse reprimande van Intourist komen. Sinds het incident heeft ze het humeur van een ingevroren Siberische mammoet.

berken in Siberië
Berken in een moerasachtig landschap: een beeld dat overheerst tijdens een goed deel van de route.
billboard met trein, transsiberië express
Sovjet promotieaffice voor het reizen per trein.

Trainlag in Siberië

Novosibirsk zijn we inmiddels vannacht gepasseerd en we rijden nu door een steeds heuvelachtiger landschap in de Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk. Wat overal het zelfde blijft in de hele Sovjet-Unie dat zijn de huizen. De bouwstijl is hier ver in Siberië nog vrijwel identiek aan die van de huizen die ik de eerste dag in Wit-Rusland al zag. Ze zijn gemaakt van hout en daken van golfplaten. En dan heb je de toch wel bont gekleurde kozijnen met veel houtsnijwerk.

logo sovjet spoorwegen op een locomotief
Detail van een Sovjet locomotief.

Zo langzamerhand beginnen we toch wel een trainlag  op te lopen. Het tijdverschil met Moskou is al opgelopen tot 4 uur maar de tijd op de stationsklokken wordt nergens aangepast (!) Elke keer wanneer we een nieuwe tijdzone inrijden wordt dit door Lena plechtig aangekondigd. We verliezen elk gevoel van tijd en ik heb twee horloges om mijn linkerpols. Een met Moskou-tijd (waarop alles rondom het spoor wordt afgestemd) en een met de lokale tijd.

Een van de spaarzame hoogtepunten vandaag is het passeren van de Jenisej. Een rivier met 5870 kilometer één van de langste van Siberië. Bij Krasnojarsk steken we via de spoorbrug de machtige rivier over. Na Krasnojarsk voordat we de nacht in gaan nog een korte stop op het station van Kamarchaga, waar een oude stoomlocomotief opgesteld staat op een plateau naast het perron. Dat is iets wat we al vaker hebben gezien op Russische treinstations.

jenisej, krasnojarsk, Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk
We steken de machtige Jenisej rivier over bij Krasnojarsk.
Kamarchaga treinstation, langs de Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk
We hebben een korte stop op het treinstation van Kamarchaga, ten oosten van Krasnojarsk.

Goede vrijdag wordt gevierd in de Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk

Gisterenavond hadden we party bij Tim in de coupé, vanavond is onze coupé middelpunt van een party. Een echte aanleiding voor een feestje hebben we vanavond niet, er is niemand jarig. Daarom besluiten we te vieren dat het vandaag Goede Vrijdag is, want dat is het vandaag. Terwijl we het ene na het andere potje kaarten, wordt er champagne en wodka gedronken. Martin bezwijkt als eerste aan deze combinatie en we helpen hem met vereende krachten in zijn bed. Waarna wij nog even napraten en dan maar besluiten dat genoeg ook wel genoeg is.

Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:

Transsiberië Express: Irkoetsk en het Baikalmeer


Je Transsiberië treinreis zelf regelen

De reis zoals ik die in dit verhaal beschrijf, in 1990, kon je in die tijd alleen maar in groepsverband maken. Je was onder de hoede van een gids van het staatsreisbureau van de USSR, Intourist. Dit bureau mocht als enige touroperator reizen door de Sovjet-Unie organiseren. Tegenwoordig kan je prima individueel door Rusland reizen. Mits je een visum voor Rusland hebt. Hieronder geef ik je wat mogelijkheden om je reis met de Transsiberië Express zelf te regelen:

  • Reis naar MoskouKLM en Aeroflot hebben rechtstreekse vluchten. Of zoek naar spotgoedkope tickets met een langere reisduur. Maar je kan ook net zoals ik, geheel in stijl, ook het eerste stuk met de trein naar Moskou afleggen.
  • Zelf een kaartje kopen voor de Transsiberië Express kan je bij de meeste reisbureaus in Nederland, maar als je een echte doe-het-zelver bent, dan koop je je tickets op de site van de Russische Spoorwegen. Daar kan je ook kaartjes voor deeltrajecten kopen, zoals de Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk.
  • Maak je vervolgens de keuze om het hele stuk naar Beijing in één keer af te leggen, of stap je aan het eind van elke dag uit om zo wat Russische steden te ontdekken?
  • Een visum voor Rusland is verplicht. Je regelt dat nog het eenvoudigst bij e-visums.nl waardoor je zelf niet langs de ambassade hoeft. Verder is het belangrijk dat je paspoort nog 6 maanden geldig is na afloop van het visum. Deze site wandelt je stap voor stap door het hele proces heen.
  • Krasnojarsk is een stop meer dan waard. Wat kan je er zien? De stad ligt aan de machtige Jenisej rivier en een vaartocht is een welkome afwisseling van de lange treinreis. Boek een tour met een privé gids om alles in één dag te zien. Voor de natuur hoef je niet ver weg. Het Stolby Natuurreservaat begint zodra je de stad uitrijdt.

Georganiseerde reizen met de Transsiberië Express

Er zijn ook georganiseerde groepsreizen, ideaal als je niet wekenlang bezig wilt zijn met het vastleggen van elk reisonderdeel:


Booking.com

Heb je zelf ooit de Transsiberië Express gedaan? Ik hoor graag ook jouw ervaringen. En als je nog meer tips of aanbevelingen hebt, zou ik het op prijs stellen als je ze in de reacties hieronder kunt delen! Heel erg bedankt!

Dit blogartikel bevat mijn persoonlijke aanbevelingen in de vorm van zogenaamde affiliate links. Als je via deze links iets boekt of koopt, ontvang ik een kleine commissie. Voor jou verandert dit niets aan de prijs. Indien je hier gebruik van maakt: enorm bedankt!

Verder lezen

Voor alle ins en outs van de Transsiberië Express is een goede reisgids verplichte kost. Het Trans-Siberian Handbook van Bryn Thomas gebruikte ik al in 1990, voor de reis uit dit verhaal. Hapklare informatie en prettig leesbaar. Inmiddels aan zijn negende editie toe. Wat mij betreft onmisbaar als je serieus werk gaat maken van het voorbereiden van je reis.