TravelKees

Transsiberië Express door Mongolië en de Gobi woestijn – Dag 5

Dagenlang reden we door het onafzienbare Siberië met uitzicht op niets dan berkenbossen. Gisteren werden we dan eindelijk getrakteerd op een spectaculair traject langs het Baikalmeer. Maar dat wisselen we vandaag weer in voor opnieuw eindeloze vergezichten. Vannacht zijn we de grens met Mongolië gepasseerd. Een land van steppen en de gortdroge Gobi woestijn. Lees hier het verdere verhaal over mijn reis met de Transsiberië Express door Mongolië.

transsiberië express door mongolië, gobi

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis van 1990 - 1991
zondag 15 april 1990

Lees hier waarom

Wat hieraan vooraf ging lees je in:
Transsiberië Express langs het Baikalmeer en Irkoetsk - Dag 4

Vijftien minuten in Ulaanbaatar

Ik word wakker van druk gestommel en geroezemoes in het gangpad van de trein. We zijn zojuist op het station van Ulaanbaatar gekomen. Het gangpad is afgeladen met dozen en koffers van zojuist ingestapte Mongolen die op zoek zijn naar een plek in de trein. Het duurt dus even voordat ik me een weg heb gebaand naar de uitgang. Maar even later snuif ik dan toch eindelijk de knisperige Mongoolse ochtendlucht op. Op het perron zie ik veel mensen met een brede oranje band om hun middel lopen. Herken je de Mongolen niet aan hun gezicht dan toch zeker aan de kledij.

ulaanbaatar station, transsiberië express door mongolië

Het station van Ulaanbataar

Meerdere malen word ik aangeklampt door mensen die hun tugriks (de Mongoolse munteenheid) wilden ruilen tegen mijn dollars. Maar ja, ik heb natuurlijk geen idee van de waarde van die munt. En waar zou ik die tugriks hier in godsnaam aan kunnen besteden? Bovendien zijn we binnen een dag het land al weer uit. Vannacht nog.

ulaanbaatar, transsiberië express door mongolië

Ik neem snel even een kijkje in de stad als we in Ulaanbaatar voor een kwartiertje stoppen.

Gedoe met geld

Eenmaal terug in de trein heb ik bijna gelijk spijt dat ik die tugriks niet gekocht heb. Het is namelijk zo dat bij het verlaten van de Sovjet-Unie ook de Russische restauratiewagen is achtergebleven. Daarvoor in de plaats hebben we nu een Mongoolse variant daarvan. Twee nadelen. Op het hele Russische traject was het eten bij het treinkaartje inbegrepen, maar voor Mongolië is dat niet het geval. Bovendien is het eten in de Mongoolse restauratiewagen zo mogelijk nóg smeriger dan we op onze hele reis door de Sovjet-Unie kregen. En wisselgeld daar doen ze niet aan. Als je geen tugriks hebt, betaal je in dollars en je ‘wisselgeld’ bestaat uit postzegels of kauwgum. Als ik iets goor vindt, dan is dat kauwgum.

treinstation Tsjojr, transsiberië express door Mongolië

We stoppen bij het station van Tsjojr waar niets en niemand is…

Tsjojr, transsiberië express door mongolië

…alleen een kaarsrechte lange weg de Gobi in

transsiberië express door mongolië

… of is daar toch nog iemand?

Door de Gobi

Wat het landschap in Mongolië betreft, dat wordt steeds kaler en desolater. Langzaam maar zeker vorderen we door de Gobiwoestijn. In  het begin nog heuvelachtig, later alleen nog maar grassteppen. We stoppen twee maal gedurende de dag in geïsoleerde woestijnstadjes. Onderweg zien we overal we de voor Mongolië zo typerende yurts: ronde tenten van de als nomaden levende bevolking. Nog verder zuidelijk veranderen de grassteppen in zandvlaktes. En in die eenzame en dorre woestijn heb je dan af en toe een teken van leven. Een paar kamelen of een eenzame ruiter.

En wij… wij installeren ons voor de laatste nacht in de trein: China wacht op ons.

Gobi, Transsiberië Express door Mongolië

De zandvlakten van de Gobi vanuit de trein.

Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:
Transsiberië Express: Door Mongolië - Dag 5

Zelf je reis door Mongolië regelen

In 1990 zaten er nog wel wat haken en ogen aan het organiseren van een reis door Mongolië. Om die reden heb ik het land dan ook in 24 uur tijd doorkruist. Langer blijven onderweg was toen wel mogelijk, maar net als in de Sovjet-Unie, vrij duur en aan allerlei voorwaarden onderhevig. Tegenwoordig is de sky the limit! Wil je zelf naar Mongolië, lees dan onderstaande tips.

• Vliegtickets naar Oelaanbaatar: Rechtstreeks vliegen gaat niet. Aeroflot heeft nog de makkelijkste verbinding. Zoek bij vliegtickets.nl naar tickets met een langere reisduur. Maar je kan ook net zoals ik, geheel in stijl, ook het eerste stuk met de trein naar Moskou afleggen.
  • Zelf een kaartje kopen voor de Transsiberië Express kan je bij de meeste reisbureaus in Nederland, maar als je een echte doe-het-zelver bent, dan koop je je tickets op de site van de Russische Spoorwegen.
  • Om per trein in Mongolië aan te komen heb je allereerst een visum voor Rusland nodig. En voor Mongolië zelf is een visum tevens noodzakelijk. Bovendien moet je een paspoort hebben dat nog minimaal 6 maanden geldig is.
  • Er zijn ook georganiseerde groepsreizen, ideaal als je niet wekenlang bezig wilt zijn met het vastleggen van elk reisonderdeel:
      • Djoser combineert hun rondreizen door Mongolië altijd met een reis per Transsiberië Express.
      • Fox Verre Reizen doet dat ook zo: Rusland en Mongolië in één reis.
      • Koning Aap biedt als enige reisorganisatie een reis die uitsluitend Mongolië aandoet. Je vliegt in en uit Ulaanbaatar.

• Hotels boek je eenvoudig zelf via het volgende scherm:

Booking.com

• Zelf eenvoudig een pakket met vlucht en hotel voor een gereduceerd tarief boeken is ook mogelijk. Je profiteert dan van zowel korting op je vlucht als op je hotel.

25 Tours in Mongolië

tours mongolië

Je kan in Mongolië meer doen dan je zo op het eerste gezicht zou verwachten. Vanuit Oelaanbaatar zijn kan je trips maken naar de Gobi woestijn, paardrijden in het Terelj Nationaal Park, je kan een stadsrondrit door Ulaanbaatar organiseren, kennis maken met het sjamanisme, een 4×4 tour met gids doen, raften, bij een nomadenfamilie op bezoek gaan of zelfs een campervan huren om je eigen trip te maken. Check snel mijn hele lijst van 25 tours in Mongolië.

Verder lezen over Mongolië

Ik heb een lijstje samengesteld van boeken, kaarten en gidsen die je verder helpen bij het voorbereiden van een reis naar Mongolië:

8 gedachtes aan “Transsiberië Express door Mongolië en de Gobi woestijn – Dag 5

1. Pingback: Transsiberië Express dag 1: Moskou - Perm - TravelKees

2. Pingback: Transsiberië dag 2: Sverdlovsk - Novosibirsk - TravelKees

3. Pingback: Transsiberië dag 3: Novosibirsk - Irkutsk - TravelKees

4. Pingback: Transsiberië dag 4: langs het Baikalmeer - TravelKees

5. Pingback: Transsiberië dag 6: Aankomst in China - TravelKees

6. Pingback: Transsiberië Express langs het Baikalmeer en Irkoetsk - Dag 4 - TravelKees