Na een volle dag in Moskou zijn we nu echt toe aan de start van de grote treinreis. Tegen middernacht zijn we naar het Yaroslavl station gebracht. Met op de valreep onze paspoorten, die door Intourist de laatste twee dagen in gijzeling werden gehouden. Maar we zijn klaar voor etappe 1:  de Transsiberië Express tussen Moskou en Perm.

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Woensdag 11 april 1990    Lees hier waarom.

Wat hieraan vooraf ging lees je in:
Moskou in 24 uur

Eerste etappe: van Moskou naar Perm

Het is kort na middernacht, het begin van woensdag 11 april, als wij het Yaroslavl station inlopen met onze bagage. We zijn op weg naar de trein der treinen: de Transsiberië Express. Eenmaal in de trein zoeken we allemaal de ons toebedeelde coupé op. Daar beginnen we ons te installeren in ons kleine huisje voor de komende 6 dagen. De vierpersoonscoupé deel ik met Mark, Isabelle en Martin (uit Engeland). Tim heeft iets meer betaald voor een wat betere coupé in een andere klasse. Om 00h30 exact zet de trein zich in beweging; we nemen een borrel op de Grand Départ en kruipen onder de wol.

transsiberië express van moskou naar perm
Het bordje op onze wagon laat er geen twijfel over bestaan dat we nu echt op weg zijn naar China.

Het ritme van de rails

De nacht verloopt rustig in de trein. Het is heerlijk slapen op het ritme van de wielen op de rails. Als ik wakker word in de ochtend, loop ik eerst even de gang op om te kunnen achterhalen waar we ons ongeveer bevinden. Ik zie een bewolkte hemel, dennenbossen en… sneeuw. Hopen sneeuw. Niet veel later zitten we zelfs in een sneeuwstorm. Het eerste station waar gestopt wordt, is dat van de plaats Sharya, een vrij onbeduidend stadje van zo’n 20.000 inwoners. Een stop op een station duurt altijd minimaal 10 minuten. Dat geeft ons dus wat de tijd om op het perron de benen te strekken.

transsiberië express in Sharya
De eerste halte in de ochtend is in de plaats Sharya. Elke stop trekt ons de trein uit om even in de frisse buitenlucht te zijn.

Van maaltijd naar maaltijd

Terug in de trein gaan we eens bedenken wat we allemaal kunnen doen om de tijd te doden. Met name op de momenten dat we niet in het restaurant zitten om te eten. Of tijdens de schaarse stops (zo’n vier per dag) over perrons lopen te struinen. We leven van de ene stop naar de andere stop en van de ene maaltijd naar de andere maaltijd. Tussendoor praten we veel, lees ik over Rusland in mijn gids (Transsiberian Handbook van Bryn Thomas) en kijk ik naar buiten. Op zoek naar herkenningspunten om aan de hand daarvan te bepalen waar we ons ergens bevinden op de Trans-Siberische Spoorlijn tussen Moskou en Perm.

Tegen het einde van de middag, na stops in onder andere Kirov, rijden we door een bergachtig gebied, de Oeral. We staan op het punt Europa achter ons te laten. Tijdens het avondeten zien we het langzaam donker worden in Europa. Om het de volgende ochtend in Azië weer licht te zien worden. Zo op het oog het begin van een rustige, ongestoorde avond in de Transsiberië Express ergens tussen Moskou en Perm. Niets wijst nog op een bizarre gebeurtenis, later op de avond.

transsiberië express Kirov
Ook in Kirov verlaten we even de trein om te zien of er nog lokale specialiteiten op de kop te tikken zijn.
kirov
In Kirov kan ik het ook niet laten om toch even een het station uit te piepen om een blik in de stad te werpen. Dit is Kirov in 1990. Check hoe het stationsplein van Kirov er nu bij ligt.

Vermist in Siberië

Het gebeurt laat in de avond, op het station van Perm. Zoals gebruikelijk, wordt bij iedere stop op de stations de gelegenheid waargenomen om een luchtje te scheppen. Pas als we al weer een minuut of vijf vertrokken zijn, missen wij onze reisgenoot Derk. Hij is één van de Duitse jongens die ook al sinds Moskou deel uitmaakt van deze ‘Transsiberië’ groep van Intourist. Niemand heeft hem meer gezien sinds we de trein voor even hebben verlaten op het donkere en enigszins onoverzichtelijke station van Perm. Maar ja, we zijn al weer vertrokken. Er zit niets anders op dan onze reisleidster van Intourist informeren over de vermissing van één persoon. In de donkere nacht en in een onbekende stad.


Voor het vervolg van mijn reis, lees verder: Transsiberië Express tussen Jekaterinenburg en Novosibirsk – Dag 2


train, transsiberian express,

Transsiberië Express toen en nu

De reis zoals ik die in dit verhaal beschrijf, kon je in die tijd alleen maar in groepsverband maken. Je was onder de hoede van een gids van het staatsreisbureau van de USSR, Intourist. Dit bureau mocht als enige touroperator reizen door de Sovjet-Unie organiseren. Tegenwoordig kan je  prima individueel door Rusland reizen. Mits je een visum voor Rusland hebt. Hieronder geef ik je wat mogelijkheden om je reis met de Transsiberië Express zelf te regelen.

Transsiberië Express zelf boeken

  1. Reis naar Moskou: KLM en Aeroflot hebben rechtstreekse vluchten. Of zoek naar spotgoedkope vliegtickets naar Moskou met een langere reisduur. Maar je kan ook net zoals ik, geheel in stijl, ook het eerste stuk met de trein naar Moskou afleggen.
  2. Zelf een kaartje kopen voor de Transsiberië Express kan je bij de meeste reisbureaus in Nederland. Maar als je een echte doe-het-zelver bent, dan koop je je tickets op de site van de Russische Spoorwegen.
  3. Geen tijd of zin om alles zelf uit te zoeken? Neem dan een gespecialiseerd reisbureau in de arm die al het geregel voor je overneemt. Hier kan je kiezen tussen een van de vele groepsreizen of individuele reizen. Dat kan binnen elk budget, van een individueel backpack startpakket tot een groepsreis met de Tsarengoud Express, een luxe trein met zelfs een douche aan boord.
  4. Maak je de keuze om het hele stuk naar Beijing in één keer af te leggen, of stap je aan het eind van elke dag uit om zo wat Russische steden te ontdekken? Zo kan je via Krasnov Travel de omgeving van Perm bezoeken, zoals GULAG-36, een voormalig interneringskamp van de Sovjets.
  5. Voor een overnachting dicht bij het station van Perm kan je het beste naar Mini-Hotel Komfort gaan. Dat zit op 7 minuten lopen van het station. Meer keuze vind je in het centrum, maar dan moet je een bus of een taxi nemen.
  6. Geen zin om alleen te reizen? Boek dan een georganiseerde groepsreis:



Verder lezen

Voor alle ins en outs van de Transsiberië Express is een goede reisgids verplichte kost. Het Trans-Siberian Handbook van Bryn Thomas gebruikte ik al in 1990, voor de reis uit dit verhaal. Hapklare informatie en prettig leesbaar. Inmiddels aan zijn negende editie toe. Wat mij betreft onmisbaar als je serieus werk gaat maken van het voorbereiden van je reis.