Gisteren stond onze reis in de Transsiberië Express geheel in het teken van Mongolië waar we de zon zagen opkomen en ook weer ondergaan. En nu in volle vaart op weg naar het land van onze bestemming, China. Dan, in het holst van de nacht komt de trein piepend en krakend tot stilstand in Zamyn-Üüd. We zijn op het laatste station van Mongolië. Morgen dan toch eindelijk aankomst in Beijing met de Transsiberië Express.

Dag 6 op de Transsiberië Express

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Maandag 16 april 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:
Transsiberië Express door Mongolië en de Gobi Woestijn – Dag 5

Laatste update: 11 april 2021

Geschatte leestijd: 10 minuten


Controle door verpleegster

En alweer passeren we ’s nachts een grens. Voorlopig even de laatste op deze reis want mijn plan is om zeker voor drie maanden in China te blijven. Eerst beginnen we met de Mongoolse exit controle. Tot onze verbazing verschijnt er een verpleegster in de coupé. Ze is niet moeilijk te herkennen want ze is gekleed in een onberispelijk wit uniform inclusief wit hoofddoekje. Aan haar gezicht kan ik eigenlijk niet goed aflezen of ze Mongoolse is of Chinese.

Ze vraagt naar onze vaccinatiebewijzen. Die heb ik dus niet. Zou ik nu het land niet mogen verlaten dan wel binnenkomen? Ik probeer tijd te winnen door wat in het rond te zoeken terwijl mijn reisgenoten in de coupé haar keurig de gevraagde documenten overhandigen. Daarna is het toch echt mijn beurt. Verwachtingsvol kijkt de verpleegster mij aan. Dan zet ik mijn beste pokerface op en zeg haar dat ze mijn bewijsje zojuist heeft gezien. Even twijfelt ze, raakt enigszins in verwarring, vraagt nog iets in een taal die ik niet versta, maar loopt even later door. Ze komt niet meer terug.

aankomst in china, trein in loods
In de loods waar treinonderstellen worden verwisseld op de grens van Mongolië en China.
aankomst in china, treinonderstellen in loods
Nieuwe treinonderstellen liggen klaar in de loods. Daar zal straks onze wagon op gehesen worden.

Spoorwegmuseum

Dan beweegt de trein weer een stukje en in sukkeldraf rijden we door naar de Chinese kant van de grens. We komen aan in Erlian. Het station daar licht vrolijk op door allerlei kleuren neonverlichting aan de buitenkant terwijl de wagons één voor één in een loods worden gereden. Daar worden de wielen omgewisseld omdat China weer een andere spoorbreedte kent. Dit wordt gedaan door de wielen te ontkoppelen terwijl de wagon een stukje omhoog wordt getakeld. De nieuwe wielen worden vervolgens er weer onder gerold. Daarna volgt een snelle en soepele controle van onze paspoorten en visa. We mogen de trein nu even verlaten en lopen naar het stationsgebouw toe. Op een ander spoor staat een compleet spoorwegmuseum aan stoomlocomotieven, allemaal volop in bedrijf.

Via de bar naar China

In het station  is er voor de tijd van de dag (01.30 uur) opmerkelijk veel leven in de brouwerij: wachtende passagiers kunnen zich uitleven in de bar met heuse disco. Alles doet nog wel wat onwezenlijk over na acht dagen reizen door de schrale Sovjet-Unie en Mongolië. Hier is alles weer volop verkrijgbaar en zo zit ik dan ook snel aan mijn eerste Chinese biertje. Ganbei!

aankomst in china, welkom
In het station van Erlian (China) hangt een groot bord met daarop de immigratieprocedure en de tijd die dit in beslag neemt. Met onderaan een aanwijzing die wij maar wat graag ter harte nemen!
bij Erlian, aankomst in China
De neonreclame verraadt maar al te duidelijk waar we heen moeten.

Ontbijt met stokjes

En op dat biertje slaap ik heerlijk. Na een korte nacht ontwaak ik tegen de tijd dat we in de stad Datong aankomen. We rijden door een droog, maar wel levendig landschap. In de nu aangekoppelde Chinese restauratiewagen ontbijten we voor het eerst met stokjes onder goedkeurende blikken van onze Chinese leraressen (zie dag 2 op de Transsiberië Express). We slagen met vlag en wimpel voor ons examen. En we legen de laatste twee flessen champagne uit Moskou, speciaal bewaard voor dit moment: op China!

verboden te spugen, aankomst in china
Het is ons ook vrij snel duidelijk wat er allemaal niet mag in China.
stoomtrein in china
Deze oude beestjes zijn overal in China nog gewoon in gebruik.
treinstation bij chinese muur
Ter hoogte van de Chinese Muur maakt de trein nog een stop. Beijing kan nu echt niet ver meer zijn.

Aankomst van de Transsiberië Express in Beijing

En dan, precies tien minuten achter op schema (maar mag het, na de reis van zes dagen?): aankomst in Beijing met de Transsiberië Express. Daarmee komt er een einde van de moeder aller treinreizen. En ook het begin van ongetwijfeld veel nieuwe avonturen. Het begint gelijk goed, want voor ik op reis zou gaan had ik een brief gestuurd aan vriend Arie (NZ) die op dit moment ook in China zou zijn. Ik had hem dag van aankomst en tijd doorgegeven van de trein, maar nooit meer iets terug gehoord. Maar daar staat hij dan, op het perron. Toch nog een leuke verrassing. Toevallig verblijft hij in het zelfde hotel als ik. Die had ik samen met mijn coupé-genoten uit de China-reisgids onderweg al geselecteerd. Hij brengt ons naar de bus die we moeten nemen naar het hotel. Zelf is hij op de fiets.

aankomst in beijing met de transsiberië express
Aankomst op het station van Beijing.
station Beijing, aankomst in China
Het stationsgebouw van Beijing

Het Qiao Yuan Hotel ligt even buiten het centrum van Beijing aan een kanaal. Door de snelle actie van Arie zijn wij de eerste passagiers uit de trein die er arriveren. Het lijkt wel of de hele trein hier wil overnachten. Bij de incheckbalie vormt zich een lange rij achter ons. In de lobby maak ik kennis met Arie’s kamergenoten Frank (NL) en Philippe (Fr). We eten ’s avonds in één van de stalletjes buiten het hotel langs het kanaal en wisselen onze reiservaringen uit. Frank en Philippe willen alles over de trein weten en ik over China. Langzaam maar zeker week ik los van Europa.


stedentrip beijing


Travel Centre:
Regel hier zelf je reis met de Transsiberië Express naar Beijing

Hierboven las je het laatste deel van het verhaal van mijn reis met de Transsiberië Express, met aankomst in Beijing. De reis begon zes dagen hiervoor op het Yaroslavl station in Moskou. Een reis per Transsiberië Express werd in die tijd geheel onder de hoede van staatsreisbureau Intourist georganiseerd en uitgevoerd. Dat is tegenwoordig niet meer nodig. Je kan nu redelijk zelfstandig door Rusland reizen, mits je vooraf je visum hebt geregeld.

beijing railway station banner
Foto: logojackmowo Yao on Unsplash

Reis naar Moskou

KLM en Aeroflot hebben rechtstreekse vluchten. Of zoek naar goedkope vliegtickets naar Moskou met een langere reisduur. Maar je kan ook net zoals ik, geheel in stijl, ook het eerste stuk met de trein naar Moskou afleggen. Treinkaartjes naar Moskou kan je online boeken maar als je het makkelijker vindt, regel je dat gewoon bij het reisbureau.

Tickets voor Transsiberië Express

Zelf een kaartje kopen voor de Transsiberië Express kan je bij de meeste reisbureaus in Nederland, maar als je een echte doe-het-zelver bent, dan koop je je tickets op de site van een gespecialiseerd Russisch reisbureau. Hier kan je terecht voor het hele traject van Moskou naar Beijing, maar ook voor deeltrajecten.

Maak je vervolgens de keuze om het hele stuk naar Beijing in één keer af te leggen, of stap je aan het eind van elke dag uit om zo wat Russische steden te ontdekken?

Visum voor Rusland

Een visum voor Rusland is verplicht. Zorg dat je hier tijdig voor vertrek mee start. Verder is het belangrijk dat je paspoort nog 6 maanden geldig is na afloop van het visum.

Aankomst in Beijing en wat dan?

Zodra je bent aangekomen op het station van Beijing dan kan alles een beetje chaotisch op je overkomen. Je zult moeten zoeken naar de uitgang en je bekend moeten maken met hoe alles staat aangeduid. Bovendien zal je aandacht flink worden afgeleid door opdringerige taxichauffeurs en kruiers. Daarom is het slim om voor je vertrek alvast het 🚕 vervoer naar je hotel te hebben geregeld. De chauffeur 👨‍✈️ staat op een vooraf afgesproken plaats al op je te wachten met een bordje met jouw naam erop. Instappen en wegwezen dus.

Zoek je nog een hotel? Begin je zoektocht hieronder:

Booking.com

Georganiseerde reizen met de Transsiberië Express

Er zijn ook georganiseerde groepsreizen, ideaal als je niet wekenlang bezig wilt zijn met het vastleggen van elk reisonderdeel. Bijkomend voordeel is dat je, als je maar beperkte tijd hebt, relatief veel kan zien in korte tijd.

1️⃣ –23-Daagse Transsiberië Reis – van Moskou naar Beijing in combinatie met een tour door Mongolië
2️⃣ –16 Dagen De Transsiberische Tsarengoud Express, dit is niet de echte Transsiberië Express uit de normale dienstregeling, maar een nostalgische luxe trein. Je reist met een internationaal gezelschap.
3️⃣ Selectie budget Transsiberische reizen van erkende touroperators met gemengd, internationaal gezelschap. Zoek hier tussen verschillende routes en thema’s naar jouw favoriete reis door Rusland per trein.

Meer lezen over de Transsiberië Express

Voor alle ins en outs van de Transsiberië Express is een goede reisgids verplichte kost. Het Trans-Siberian Handbook van Bryn Thomas gebruikte ik al in 1990, voor de reis uit dit verhaal. Hapklare informatie en prettig leesbaar. Inmiddels aan zijn negende editie toe. Wat mij betreft onmisbaar als je serieus werk gaat maken van het voorbereiden van je reis.

Mijn hele verhaal over de Transsiberië Express naar Beijing kan je lezen in de volgende artikelen:

1️⃣ –Treinreis van Moskou naar Perm
2️⃣ -Transsiberië Express tussen Yekaterinburg en Novosibirsk
3️⃣ –Transsiberië Express tussen Krasnojarsk en Irkoetsk
4️⃣ –Transsiberië Express lans het Baikalmeer en Irkoetsk
5️⃣ –Transsiberië Express door Mongolië en de Gobi woestijn


stedentrip beijing