Er is al vroeg in de ochtend opwinding in de hut. Lampen gaan aan en verschillende mensen zijn druk bezig hun koffers te pakken. Ik stap uit mijn kooi en loop maar even naar het dek, want met al die lichten aan kan ik toch niet meer slapen. We zijn aangekomen in Wanxian aan de Yangtze rivier. De regen met bakken uit de hemel komt vallen; een heel verschil met het stralende weer van gisteren toen we door de Drie Kloven van de Yangtze voeren.

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Zaterdag 28 april 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:
Door de Drie Kloven van de Yangtze rivier

Wanxian in 1990 met de xishan bell tower, yangtze wanxian
De skyline van Wanxian met de typerende Xishan Bell Tower

Het klimaat verandert mee in Wanxian

Buiten op de kade zie ik mijn voormalige hutgenoten. Ze beklimmen door de stromende regen met hun koffers de oneindige trappen van de kade omhoog naar de stad.

De stad oogt niet bepaald als een aantrekkelijk oord: talloze fabrieksschoorstenen braken rook in diverse tinten variërend van lichtgeel tot donkergrijs uit. En met het lage wolkendek en de gestage regen heeft de plek meer van een stad in de hel. Het enige op het oog interessante bouwwerk is de Xishan Bell Tower die hoog boven lager gelegen flatgebouwen uit torent. Het valt me op dat de temperatuur hier al een stuk aangenamer is dan het eerdere stuk op de Yangtze rivier. Het klimaat verandert mee naarmate we verder stroomopwaarts varen. Of komt dat door de enorme uitstoot van de industrie in Wanxian?

Wanxian is een van de steden aan de Yangtze rivier die na de constructie van de Drieklovendam voor een deel onder water zal verdwijnen. In mijn gedachten speel ik met allerlei scenario’s. Hoe veel treden minder zullen de passagiers van de boten omhoog moeten lopen over de lange trappen langs de kade?

kade aan de Yangtze bij Wanxian in 1990
Wanxian: haast ondeindige trappen leiden van de kade naar het centrum van de stad.

Een lint van drollen in de Yangtze

Wanxian is de laatste grote stad aan de Yangtze rivier voordat we morgenochtend in Chongqing aan zullen komen. Het heeft op Chongqing na de grootste haven van dit district. Het haast pastorale landschap rond Wanxian is van een ongekende schoonheid, ware het niet dat ook hier niet alles is wat het lijkt. Want de idyllische watervalletjes die langs de bergen de Yangtze in stromen zijn niet meer dan het geloosde afvalwater uit de pijpleidingen van fabrieken wat hoger op de oever. En wat het milieu betreft nemen de schepen die de Yangtze bevaren het ook niet al te nauw. Alle passagiersschepen die we tegen komen lozen regelmatig de inhoud van hun riolen in de rivier. Het resultaat is een lang lint van drollen en ander afval achter een schip dat aan het lozen is.

ferry boot over de rivier
Varen over de Yangtze terwijl de zon haar laatste gouden stralen over de rivier laat glijden.

Batterij opladen

De dag zelf glijdt rustig voorbij, eigenlijk wel vergelijkbaar met de treinreis door Rusland die mij vorige week in Beijing bracht. Het gebrek aan activiteiten zorgt er voor dat je regelmatig weg kan dromen terwijl het landschap in zijn diverse vormen voor je ogen de revue passeert. Want ondanks de grote meute mensen aan boord is er met name op het bovendek vaak wel een plek om daar ongestoord van te genieten. Een prima plek om na te denken over verleden, heden en toekomst, om de batterij op te laden voor alles wat mij hierna nog te wachten staat.

industrie aan de rivier
Idyllische watervalletjes en mistflarden of uitstoot van een fabriek?

Warme schoorsteen

Naast de vele passagiersschepen die lijndiensten onderhouden over de rivier zie je ook steeds meer luxe cruiseschepen, waar mensen voor een veelvoud van het bedrag dat ik heb neergeteld voor deze reis op een ferryboot exact het zelfde te zien krijgen. Dat wil zeggen: de voorstelling is identiek. Maar je betaalt alleen fors meer voor de entourage van een relaxte riviercruise over de Yangtze. Geef mij dan maar mijn plekkie op het bovenste dek met mijn rug tegen de warme schoorsteen en mijn 360 graden uitzicht over de rivier en haar oevers.

Nieuwe medepassagier

In de hut zijn sinds we vertrokken uit Wanxian ook geen nieuwe passagiers bijgekomen op ons schip over de Yangtze ; het gezin met het knulletje dat mij overal volgde is daar uitgestapt. Oh ja, wel een nieuwe mede-passagier: een kip. Ook gezellig. Geen idee alleen bij wie het beest hoort. Wel even in de gaten houden of ze mijn ontbijt voor morgen op tijd legt.

passagiers op de yangtze ferry
Nieuwe medepassagiers in mijn hut

Meer over Yangtze cruises

Het schip uit verhaal voerde een lijndienst uit tussen Wuhan en Chongqing en kan je niet vergelijken met de vele luxe grote cruiseschepen op de Yangtze. Toen ik er reisde, in 1990, zag je de luxe cruiseschepen veel minder dan tegenwoordig. De schepen die de lijndienst uitvoeren kan je het best vergelijken met een treindienst. Er wordt meestal maar kort gestopt in elke haven en je hebt geen gelegenheid om uit te stappen voor een excursie. Kaartjes voor deze boten kan je ook alleen maar in China kopen. De prijs varieert. Je kan een hut voor je zelf alleen boeken, maar je kan ook, net als ik, met tien personen (en wat kleinvee) een hut delen.

Wat er gebeurde na de bouw van de Drieklovendam

In 1994 begon de bouw van de Drieklovendam in de Yangtze rivier ter hoogte van Yichang. Na twaalf jaar was de klus af. De dam zelf is 185 meter hoog en het waterniveau achter de dam is 175 meter boven de zeespiegel, een verschil van 65 meter met het niveau van het rivierwater aan de onderkant van de dam (110 meter boven zeeniveau). Als gevolg van de stijging van het rivierwater achter de dam werden 1,2 miljoen mensen gedwongen om te verhuizen naar andere delen van het land. Hele dorpen, fabrieken en natuurgebieden zijn onder water verdwenen.

Wat dit in de loop van de tijd met het landschap gedaan heeft, illustreren onderstaande foto’s van de prachtig gelegen pagode van Shibaozhai. De eerste door mij genomen in 1990, de tweede zoals de pagode er tegenwoordig bij ligt, op een eiland slechts met een brug verbonden met het stadje Shibaozhai, een aantal uren stroomopwaarts van Wanxian gelegen. Alle huizen die je op de voorgrond ziet liggen tegenwoordig diep op de bodem van de rivier.

pagoda of shibaozhai, yangtze river, 1990
Pagode van Shibaozhai (1990)
Pagode van Shibaozhai (2017)

Lees ook de andere blogs over mijn reis over de Yangtze rivier:

  1. Trossen los voor een Yangtze cruise uit Wuhan
  2. Aan boord van een schip over de Yangtze rivier
  3. Door de Drie Kloven van de Yangtze
  4. In Chongqing na 5 dagen varen over de Yangtze

Boek je eigen Yangtze cruise

Een vier -of vijdaagse Yangtze cruise kan je boeken vanuit Yichang (5 dagen; stroomopwaarts) of Chongqing (4 dagen; stroomafwaarts).

stedentrip beijing
Tenzing Travel - China