Mijn natuurlijke wekker begint al aardig te werken. Stipt om zes uur word ik wakker, een half uur voor het licht wordt. Buiten op het dek is het al drukker dan anders rond dit tijdstip. Aan de boot voel ik dat we op een ander deel van de rivier varen. We gaan in de richting van de Drie Kloven tegen een aantal stroomversnellingen in. Daardoor zijn de motoren meer toeren aan het maken en het water hoger klotst tegen de boeg aan.

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Vrijdag 27 april 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:
Aan boord van een schip op de Yangtze rivier

Optisch bedrog in de Drie Kloven

We varen reeds bij het eerste ochtendschemer de eerste kloof binnen. Van de grote, brede waterstroom bij vertrek uit Wuhan is weinig meer over. Op het oog is de rivier hier veel smaller. Maar dat is misschien optisch bedrog door de hoge en steile bergwanden aan beide zijden van de rivier. Het stuk door de kloven doet zo in het ochtendschemer wat onsheilspellend aan. Alsof we door het donkere gebergte dat voor ons ligt naar binnen worden gezogen.

yangtze rivier ochtendschemering

In het middelpunt van de belangstelling

Na het ontbijt installeer ik me op een lekker plekje in de zon op het dek en begin aan wat schrijverij: dagboek, brieven en kaarten. De eerste lichting kan met een paar dagen al op de post naar Nederland. Onderwijl richt ik mijn blik natuurlijk regelmatig omhoog als we weer een spectaculair stuk van de Drie Kloven passeren.

chinees jongetje aan boord van passagiersschip op de Yangtze
Het jongetje met wiens familie ik een hut deel volgt mij overal waar ik ga op het schip.

Tijdens het schrijven word ik van dichtbij op mijn vingers gekeken door het vijfjarige jongetje dat met zijn familie in mijn hut verblijft. Hij kijkt verwonderd naar de letters die ik aan het papier toevertrouw. En dat trekt ook weer de aandacht van een oudere Chinees. De paar Engelse woorden die hij uit kan spreken wil hij op mij oefenen. En zo sta ik al weer snel deze ochtend in het middelpunt van de belangstelling. Bij iedere keer dat de oude heer een paar woorden met mij gewisseld heeft, doet hij uitvoerig verslag van ons gesprek met toegestroomde omstanders. Hij geniet zichtbaar van de belangstelling. Nu maar hopen dat hij alles wat ik zeg goed vertaalt in het Chinees.

drie kloven yangtze rivier
Al heel vroeg in de ochtend varen we van de ene naar de andere kloof in de Yangtze rivier
oevers van de yangtze rivier
Op de oevers zo af en toe een boerendorpje.
dorp op de oevers van de yangtze rivier

Derde rivier van de wereld

De rest van de dag varen we door een veel aantrekkelijker bergachtig landschap dan het vlakke, daardoor soms haast Nederlands aandoende gebied waar we tot gisterenavond doorheen voeren. En dat blijft zo ook als we de Drie Kloven achter ons hebben gelaten. We varen over de op twee na langste rivier ter wereld (na de Nijl en de Amazone). De rivier ontspringt hoog op het Tibetaanse Plateau in de provincie Qinghai en stroomt na 6380 km bij Shanghai in de Oost Chinese Zee. Op de rivier zie je veel vrachtboten, maar ook een groot aantal schepen die lijndiensten uitvoeren zoals het schip van de Chongqing Changjiang Shipping Company waar ik op mee vaar.

Het avondeten aan boord wordt tussen vijf en zes uur geserveerd elke dag, en ik denk laat ik het maar weer eens proberen. Zo lang je maar niet overal te veel van neemt, dan is het eten best redelijk. Hoewel ik wat het eten betreft toch wel weer naar het vaste land snak, waar je tenminste kan kiezen uit duizend en één foodstalls en restaurants. Nog twee dagen en dan kan dat weer.

Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:
Wanxian aan de Yangtze rivier

drie kloven yangtze rivier


Meer over de Drie Kloven en de Yangtze

De Drie Kloven beslaan het meest schilderachtige deel van de bevaarbare delen van de Yangtze. De passage van de Drie Kloven wordt dan ook als het hoogtepunt gezien van een Yangtze-cruise tussen Chongqing en Yichang in China.

Dit deel van de Yangtze rivier was ooit een gevaarlijk stuk van de rivier, maar desondanks toch druk bevaren vanwege de levendige handel tussen de stad Chongqing aan de bovenloop van de rivier en de steden in het lager gelegden deel van het stroomgebied. In 2006 werd de omstreden Drieklovendam in gebruik genomen, waarna de rivier een stuk rustiger werd. Het waterpeil is hierdoor tot 180 meter gestegen. Kijk naar bovenstaande foto s die ik in 1990 nam en beeld je in wat dat voor invloed moet hebben gehad op het landschap. Tijdens de 17 jaar van de bouw werden 13 steden, meer dan 140 steden en ongeveer 1350 dorpen verlaten en verdwenen daarna onder water – compleet met fabrieken, mijnen en afvalstortplaatsen.

Lees ook de andere blogs over mijn reis over de Yangtze rivier:

  1. Trossen los voor een Yangtze cruise uit Wuhan
  2. Aan boord van een schip over de Yangtze rivier
  3. Wanxian aan de Yangtze
  4. In Chongqing na 5 dagen varen over de Yangtze

Zelf de Drie Kloven ontdekken

Hieronder vind je twee tours die je kan boeken. De hele reis tussen Yichang en Chongqing duurt 4 of 5 dagen. De reisduur is afhankelijk van je reisrichting: stroomopwaarts of stroomafwaarts.

Daarnaast vind je mijn eerste blog over mijn tocht over de Yangtze nog meer reisinformatie terug.

stedentrip beijing
https://www.travelkees.nl/traveldeals/stedentrip-beijing/
Tenzing Travel - China