De meneer waar ik gisteren het bootkaartje kocht had mij verzekerd dat ik mij bij Dok 17 moest melden. Niet later dan om 8 uur. Maar geen boot te zien daar. Terwijl er een paar honderd meter verderop, bij Dok 16 volop ingescheept wordt. Ik terug naar het loket. Nee hoor, wacht maar bij Dok 17. Drie kwartier later, als daar nog geen enkel teken van leven is, trek ik toch maar weer even een sprintje naar Dok 16. Want ik wil mijn Yangtze cruise uit Wuhan voor geen goud missen.

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Woensdag 25 april 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:
24 Uur in Wuhan: wat kan je doen?

Laatste update: 16 september 2020

Vertrek uit Wuhan voor mijn Yangtze cruise

Zonder verder ook nog maar iets te vragen ga ik gewoon aan boord op vertoon van mijn biljet. En dat is maar goed ook, want minuten later wordt de boot afgeduwd van de kant en vertrekken we. Soms zijn dingen in China niet logisch georganiseerd. Ik krijg al vrij snel in de gaten dat ik de enige niet-Chinees aan boord ben. Zo ben ik de komende vijf dagen op dit schip dus een beroemdheid. Want zo gaat dat hier. Mijn vijfdaagse Yangtze cruise uit Wuhan is van start gegaan!

Yangtze rivier bootkaartje
De achterkant van mijn cruise ticket vertoont de routekaart.

Big Brother

Met mijn kaartje heb ik recht op een bed in een tienpersoonshut. Maar ja, een bed! Dat is altijd nog beter dan een hard seat in een Chinese trein gisteren nacht. En mijn hutgenoten lijken me aardige mensen, al blijven ze me de hele tijd met hun blikken volgen. Alles wat ik doe, wordt geregistreerd. Buitenlander zoekt in zijn tas. Wat zou hij zoeken? Hé, een boek, wat zou daar in staan? Hé plaatjes van ons land, wat zou hij daarover lezen? Hé wat stopt hij nou in zijn oren? (De oortjes van mijn walkman). Hé, wat eet hij nou? Negen paar ogen staan op mij gericht en volgen mijn bewegingen, zoomen in op mijn acties. Big Brother is watching you, maar dan zonder camera’s.

haven van Wuhan, Yangtze
Het vertrek van de Yangtze cruise uit Wuhan
Yangtze rivier bij Wuhan

Kwispedoor

Toch heb ik veel plezier van mijn bed in de hut. Anders dan in de trein kan je er ook even uit en wat rondlopen over de boot. En daar heb je altijd frisse lucht. Want als de familie in mijn hut bezig is om een paar gebraden kippen uit elkaar te trekken en die op ranzige wijze naar binnen te werken, dan komen er ook wel wat luchtjes vrij in de hut. Er wordt gesmakt, geboerd, er worden scheten gelaten er wordt gesmakt en gespuugd (in de kwispedoor, dat wel). En tóch, het zijn zulke aardige mensen. Ik krijg uiteraard ook van alles aangeboden en toegeworpen. En uit beleefdheid accepteer ik dat dan. Ja, ik voel me best thuis hier in deze hut, op deze boot, die inmiddels het zwaar bewolkte Wuhan al een paar uur achter zich heeft gelaten.

Het sombere weer van vanochtend maakt plaats voor opklaringen en als we tegen de avond door een relatief vlak landschap varen, worden we op het bovendek getrakteerd op een sublieme zonsondergang.


Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:
Aan boord van een schip over de Yangtze rivier


zonsondergang op de Yangtze

Reistips Yangtze cruise

Er is nogal wat veranderd op de Yangtze rivier sinds ik deze reis maakte. Reeds in 1990 maakte mijn Lonely Planet melding van de plannen voor de Drieklovendam. Vier jaar na mijn reis begon de bouw ervan, waarvan de negatieve gevolgen voor milieu en economie enorm waren.

De reis van Wuhan naar Chongqing duurde 5 dagen stroomopwaarts. In de tegenovergestelde richting was je slechts 3 dagen kwijt met de stroom mee. De reis kan je nog steeds maken, echter niet meer vanuit Wuhan, maar vanuit Yichang, een goede dag varen stroomopwaarts.

In mijn verhaal praat ik een beetje onterecht over een cruise. In werkelijkheid was mijn schip niet meer dan een lijndienst die de steden langs de Yangtze rivier met elkaar verbond. De reis had weinig met een pleziercruise te maken, hoewel je toen ook al plenty luxe cruiseschepen zag varen over de rivier.

Zelf een Yangtze cruise boeken

Wil je zelf ook een cruise over de Yangtze rivier maken tijdens je reis door China, dan zul je merken dat deze cruise nog het meest wordt aangeboden met vertrek uit Chongqing. Daarmee doe je de route van west naar oost, dus stroomafwaarts. Persoonlijk vind ik het mooier om van oost naar west te reizen omdat het landschap met de dag mooier wordt. En de miljoenenstad Chongqing is veruit spectaculairder om aan te komen.

Reken op een prijs van ongeveer 90 tot 150 euro per dag voor de riviercruise. De prijs is ondermeer afhankelijk van de luxe van het schip. Alle maaltijden aan boord zijn dan wel inbegrepen, alsmede een aantal excursies.

De beste Yangtze cruises

stedentrip beijing
https://www.travelkees.nl/traveldeals/stedentrip-beijing/

Een Yangtze cruise tijdens je China rondreis

De volgende groepsreizen door China hebben een cruise over de Yangtze rivier opgenomen in het programma.

Meer lezen over de Yangtze

Dit is het eerste blog over mijn vijfdaagse bootreis over de Yangtze rivier. De anderen vind je hieronder:

  1. Aan boord van een schip over de Yangtze rivier
  2. Door de Drie Kloven van de Yangtze
  3. Wanxian aan de Yangtze
  4. In Chongqing na 5 dagen varen over de Yangtze