Over hoogteziekte had ik alleen nog maar gelezen in reisverhalen van anderen. Dat je bij een vrij plotselinge stijging naar hoger gelegen berggebieden overvallen kan worden door hoofdpijnen, duizeligheid en vermoeidheid. Ik heb (gelukkig) alleen last van dat laatste. Nadat ik gisterenavond ben aangekomen in Songpan, dat op ca. 2900 meter hoogte ligt, kon ik nog net een korte avondwandeling door het stadje opbrengen, waarna ik alleen maar zin had in mijn bed.

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Woensdag 9 mei 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:

Met de bus van Chengdu naar Songpan

Laatste update: 28 juni 2020

Medicijn tegen hoogteziekte

En het beste medicijn voor hoogteziekte is rust, dus blijf ik voor mijn doen lang op bed liggen vanochtend. Maar daarna heb ik toch echt zin om de straten van Songpan te gaan verkennen. Ik loop door de hoofdstraat van het langgerekte centrum, waar ik nu ook wel een beeld krijg bij de bevolking die dit stadje bewoont: voor een flink deel zijn dat Tibetanen. En deze mensen wonen vreedzaam samen met een groep Han-Chinezen en Hui-Chinezen (eigenlijk ook Han-Chinezen, maar dan aanhangers van het Islamitische geloof).

Songpan heeft een paar karakteristieke houten bruggen voorzien van eeuwenoud houtsnijwerk. Echte pareltjes. Om het oude centrum is een aarden wal opgetrokken, een soort van dijk dus eigenlijk. Niet zo zeer tegen het water, maar Songpan was al in de Tang dynastie, dus zo’n 1200 jaar geleden, een belangrijke strategische toegangspoort tot Sichuan. Er zullen dus wel wat legers buiten de poorten moeten zijn gehouden hier. De stad telt in totaal zeven toegangspoorten.

terraslandbouw in songpan
Terraslandbouw in de omgeving van Songpan
geit op bergheling

Klimpartij

Na een korte klimpartij de omliggende bergen in krijg ik een mooi overzicht over Songpan en de relatief smalle vallei waarin de plaats ligt met daarin de Min rivier die ook dwars door het stadje stroomt. Ik ben op weg naar de Guanyin tempel, die hierboven ergens moet liggen. Maar er komt wat tussen.

Een ander fenomeen waarover ik in mijn reisgids heb gelezen is namelijk het snel omslaande weer in dit deel van Sichuan. En ook daarmee maak ik aan den lijve kennis als ik in de middag begonnen ben met de beklimming van een bergpad aan de andere kant van de vallei. Eerst lijkt het of zich een donkere schaduw over het landschap werpt, maar als ik omkijk zie ik de -toch al bewolkte lucht- razendsnel betrekken en niet lang daarna ontwikkelt zich een imposant onweer.

songpan dorpsleven
Spelende kinderen in Songpan
songpan hoofdstraat
Het weer in Songpan kan in korte tijd helemaal omslaan.

Met geen droge vezel meer aan mijn lijf loop ik de stad weer in en duik het eerste het beste cafeetje (of wat daarvoor moet doorgaan) in om op te warmen en hete thee te bestellen. En terwijl buiten de regen verder met bakken tegelijk naar beneden komt zit ik boven mijn thee alvast plannen te maken voor morgen. Want ik wil meer gaan doen in deze interessante vallei.

Vanavond zet ik de wekker voor de volgende ochtend om vijf uur.

Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:

Jiuzhaigou National Park: het verborgen juweel van Sichuan

Reistips voor Songpan

De oude stad Songpan is de dichtstbijzijnde grote stad bij het Huanglong National Park en het Jiuzhaigou National Park. Het platteland rondom de stad biedt een verscheidenheid aan toeristische attracties. In het Min Shan-gebergte vind je Tibetaanse yak- en geitenherders die hun vee over glooiend gras, eindeloze valleien en andere prachtige landschappen leiden. De beste manier om deze authentieke kant van het bergleven van de daar levende minderheden te bekijken, is tijdens een van de vele paardrijtochten die je in Songpan kan boeken.

Delen van de oude stadsmuur van Songpan staan nog overeind en kunnen beklommen worden. Verder vind je tal van historische monumenten en tempels in de stad. Mocht je tijd hebben, dan is een verblijf van enkele dagen zeker de moeite waard.

min rivier, songpan
De Min Rivier stroomt door het centrum van Songpan

Bereikbaarheid van Songpan

Songpan heeft een eigen luchthaven, die speciaal is aangelegd om de bereikbaarheid van het Jiuzhaigou en Huanglong Nationaal Park te verhogen. Ten tijde van mijn reis was deze luchthaven er nog niet, maar nu kan je vanuit Chengdu met een uurtje in de regio zijn. Als je online wilt boeken, check dan trip.com en gebruik de luchthavencode JZH.

Wees op je hoede voor hoogteziekte. Songpan ligt op ruim 2900 meter hoogte, terwijl Chengdu maar op 500 meter ligt. Doe dus rustig aan op de dag van aankomst en plan geen verdere activiteiten.

Per bus is Songpan te bereiken uit meerdere steden in Sichuan, waaronder Chengdu en Chongqing.

back alley

Verblijf in Songpan

Songpan is niet heel toeristisch. En dat is prima. Dat houdt tevens in, dat er niet zo heel veel keus is uit hotels, zeker niet in de luxe klasse. Meest populaire hotel bij westerse reizigers is Emma’s Guesthouse, dus check dit adres sowieso even.
Via het zoekscherm hieronder is het niet moeilijk een goedkoop overnachtingsadres te vinden.

Booking.com

Tours vanuit Songpan

Songpan is bekend vanwege de mogelijkheid om excursies te paard te maken in de prachtige omgeving. Er is bijvoorbeeld een dagtour die wandelen en paardrijden combineert. Wil je serieus gaan paardrijden, dan is er een vijfdaagse tour vanuit Chengdu waarbij je een trektocht van 3 dagen vanuit Songpan maakt. Daarnaast is er nog een tweedaagse tour door de Munigou Valley die vanuit Songpan wordt georganiseerd en waarbij je in een kamp overnacht.

Een andere mogelijkheid is de vijfdaagse tour Paardrijden Songpan vanuit Chengdu die je kan boeken bij Riksja China.

boer met paard in bergkloof
Tijdens een wandeling kwam ik deze boer met paard tegen