Als ik ooit nog eens terug ga naar het zuiden van China, dan toch niet meer midden in de zomer. Van Kunming tot aan de zuidkust van China heeft het twee van de drie dagen geregend. En dan niet zo maar even een tropisch en verkwikkend buitje, maar op sommige dagen gewoon de ene hoosbui na de andere. Ik ben inmiddels aanbeland in Macau en gisteren heeft het aan een stuk geregeld. En vandaag ziet het er al niet veel beter uit. Tijd om plannen te maken om verder te reizen met de boot van Macau naar het nabijgelegen Hongkong. Daar ligt sowieso een vette kluif op mij te wachten.

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Zaterdag 16 juni 1990

Wat hieraan vooraf ging lees je in:

Macau: Portugees China in twee dagen

Laatste update: 9 mei 2021

Geschatte leestijd: 5 minuten

Hongkong, dag 1

Omdat het ‘hok’ waarin ik verblijf geen ramen heeft, zie ik ook pas hoe het weer is, als ik drie trappen naar beneden ben gelopen en weer op straat sta. En vrijwel onmiddellijk ben ik klaarwakker als ik een volle straal vanuit een kapotte dakgoot in mijn nek krijg. Natuurlijk laat ik me niet zo snel ergens wegjagen door een beetje slecht weer.

Maar door het mindere weer en het feit dat ik het meeste van Macau gisteren toch al wel heb gezien, begin ik steeds meer te verlangen naar mijn volgende bestemming, de wereldstad Hongkong. Niet dat daar het weer beter zal zijn, integendeel. Het ligt op een steenworp hiervandaan. Maar Hongkong heeft voor mij als reiziger één belangrijke troef: het postkantoor waar (en dat weet ik zeker) een hele stapel brieven bij de poste restante op mij zal liggen te wachten. Dit vooruitzicht doet mij impulsief besluiten om nu, toute suite, door te reizen met de boot van Macau naar Hongkong. Ik sta voor de keuze tussen een traditionele boot en zo’n snelle, veel duurdere, draagvleugelboot (‘jetfoil’). Ik kies voor de laatste terwijl ik mij zelf wijs maak dat ik dat alleen maar doe omdat ik nog nooit in zo’n ding heb gezeten.

ferry terminal hongkong
De terminal in Hongkong waar de ferries uit China en Macao aanleggen.

Watergordijn tussen Macau en Hongkong

Voor iedereen die ook moet kiezen om van Macau naar Hongkong met de boot te reizen: als je wat wilt zien en geen haast hebt, kies dan gewoon voor de boot en niet voor de jetfoil. Bij een jetfoil moet je eigenlijk gewoon denken aan een watervliegtuig dat niet opstijgt. Het ding is ook gebouwd door Boeing, type 929 om precies te zijn. Je krijgt een zitplaats, waar je in principe gewoon op moet blijven zitten, in de gordels en als het ding vaart maakt, dan beslaan de ramen en zie je niets door het opspattende water. Als het watergordijn is verdwenen, 75 minuten later, leggen we aan in de haven van Hongkong, in Kowloon.

Ik krijg een gratis visum voor een verblijf van twee weken in de kroonkolonie in mijn paspoort gestempeld. Dat lijkt me wel voldoende voor nu. En ja, ook in Hongkong regent het, maar ik loop via de ene shoppingmall naar de andere, dus heb ik niet al te veel last van de nattigheid. En als Macau al een cultuurschok teweegbracht bij mij (na 3 maanden China), dan doet Hongkong daar nog een flinke schep bovenop. Overal is airco, het is schoon (je hebt hier prullenbakken) en het verkeer is wel druk, maar binnen de lijnen: een georganiseerde chaos. Met stoplichten waar men ook echt voor stopt.

ferry van macao naar hongkong
Jetfoil van het type Boeing 929 die van Macao naar Hongkong vaarde. Foto: Michael McDonough on Foter.com

De Chungking Mansions

Maar ook… alles is duurder in Hongkong. Ja echt veel duurder. Daarom loop ik maar weer naar dé budgetplek als het om goedkoop overnachten gaat, nl. de beruchte Chungking Mansions: een enorm flatgebouw dat hoog uittorent boven de beroemde door felle neonreclame verlichte Nathan Road. Het gebouw zit vol met derderangs pensions en hostels. En in de goedkoopste daar weer van, de Traveller’s Hostel, boek ik mijn bed. Weer zo’n slaapzaal die volledig volgebouwd is met stapelbedden en waar je amper plek hebt om je rugzak ergens te plaatsen.

Maar nu geen gedraal, op naar de overkant van de zeestraat, die Kowloon van Hongkong Island scheidt. Per Star Ferry, ook al zo’n icoon als je plaatjes van Hongkong ziet. De haast ellipsvormige veerboten varen af en aan tussen de twee belangrijkste stadsdelen van Hongkong. Voor een bedrag van 0,25 HK$ mag je mee. En ik ga naar de overkant omdat daar het postkantoor is. Waar dus al die fanmail op me ligt te wachten. Ik ontvang de stapel brieven die voor mij bestemd zijn en ik vind een bankje in een park, waar ik mij gelukkig prijs dat het inmiddels al een half uur droog is en dat zelfs de zon doorbreekt. Zo kan ik ongestoord door mijn stapel brieven heengaan met nieuws en anekdotes van het thuisfront. Hongkong bestaat even niet meer.

Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:

Op weg naar Nieuw-Zeeland’s ultieme wandeltocht



De kaart van het zeegebied tussen Macau en Hongkong vertoont een weg door de zee. Sinds 2018 is de Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge geopend, waardoor beide steden nu ook overland op een snelle manier met elkaar verbonden zijn. Een reis van Macau naar Hongkong over dit brug -en tunnelsysteem duurt niet langer dan met een jetfoil ferry: ca. 1 uur.


Booking.com