Het zou een relax-dag in Chongqing moeten worden. Zo’n dag op een lange reis dat je wat orde op zaken stelt, wat dingetjes regelt en zo. Ik zou m’n filmrolletjes gaan sorteren en opsturen naar huis tegelijk met wat andere spullen om mijn bagage wat lichter te maken. En ik zou me gaan oriënteren op de volgende fase van mijn reis: Sichuan. En dan loopt alles anders als blijkt dat een treinkaartje kopen op een station in China niet voor watjes is. Op het station van Chongqing gaat het goed fout.

Onverwacht vertrek uit Chongqing

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Maandag 30 april 1990    Lees hier waarom.

Wat hieraan vooraf ging lees je in:

In Chongqing na vijf dagen varen op de Yangtze

Laatste update: 24 januari 2021

Estimated reading time: 7 minuten


Gezichtsverlies

Ik begin met een korte wandeling naar het postkantoor, op vijf minuten van het hotel. Dat worden er vijfenveertig. Kwestie van verkeerd lezen van de Chinese straatnamen. Want bijna niets staat hier in westers schrift. Ik zit nu diep in China, waar nog geen woord Engels wordt gesproken. Beijing met zijn westerse invloeden is ver weg. Als je hier de weg vraagt word je met een brede glimlach de verkeerde kant op gewezen. Dat is niet omdat de mensen je willen foppen. Maar geen antwoord geven of zeggen dat je iets niet weet levert gezichtsverlies op. De kans is groot dat ik mij niet voldoende verstaanbaar heb kunnen maken, waardoor men mij verkeerd of helemaal niet heeft begrepen.

chongqing
De oude stad van Chongqing (Foto: Michael Gwyther-Jones on Foter.com)

Liever vijf kilometer lopen dan de bus

En zo is de ochtend al weer een heel eind op gang als ik lopend richting het treinstation vertrek, toch al gauw zo’n vijf kilometer van het hotel af. De bedoeling is een treinkaartje voor morgenavond naar Chengdu te kopen, mijn volgende bestemming. En ik kies er voor om te lopen omdat mijn ervaring met het onbegrijpelijke busnetwerk van Chongqing me gisteren heeft geleerd dat dit tot grote dwaaltochten leidt. Waardoor je overal behalve op je bestemming aankomt.

Ik sta oog in oog met een lokettist die mij vanachter zijn dikke brillenglazen wezenloos aanstaart.

chongqing railway station
Het treinstation van Congqing (Foto: Kenner116 on foter.com)

Klantonvriendelijk

In het treinstation van Chongqing heerst een nerveuze chaos. Kluwen mensen hebben zich verzameld voor de loketten. De loketten zelf zijn de meest klantonvriendelijke die ik ooit heb gezien: een betonnen muur waarin kleine openingen in de vorm van een halve cirkel zijn gemaakt. Om contact te krijgen met de lokettist moet je diep voorover buigen. Maar zie er eerst maar eens te komen.

Wezenloos

Ik kijk eerst maar eens op de borden hoe laat de treinen zoal vertrekken. Daaruit ontcijfer ik dat de trein op dinsdag 1 mei naar Chengdu morgenavond om 20h01 zal vertrekken. Voor die trein wil ik dan wel een kaartje kopen. De volgende stap is: bij welk loket haal ik dat treinkaartje? Ik roep de hulp in van een paar mensen waarvan ik hoop dat ze Engels verstaan. En met die hulp sta ik na ongeveer een half uur duw -en trekwerk diep voorovergebogen oog in oog met een lokettist die mij vanachter zijn dikke brillenglazen wezenloos aanstaart.

treinkaartje in china op het station kopen, crowds
Chaotische toestanden voor de kaartjesloketten in Chinese treinstation. (Foto: ccdoh1 on foter.com)

Treinkaartje op het station in China kopen mislukt

Ik ben goed voorbereid, want mijn bestelling heb ik al op papier staan. Dat papiertje schuif ik hem ook toe. En ja hoor, binnen nog geen twee minuten ben ik de trotse eigenaar van een enkele reis van Chongqing naar Chengdu met een reservering in de hard seat klasse voor… vanavond, maandag 30 april om 18h14! Dat merk ik natuurlijk pas als ik alweer terug uit de rij ben om m’n kaartje en het wisselgeld op te bergen. Ben ik er toch nog ingetuind.

Chinees misverstand

Ik beredeneer snel dat het wel ijdele hoop is dat ik mijn reservering nog zal kunnen wijzigen; de chaos voor de loketten is er inmiddels niet minder op geworden. Typisch weer zo’n Chinees ‘misverstand’.

De tijd die ik nog over heb, besteed ik dan maar om terug naar het hotel te lopen en mij daar voor te bereiden op mijn plotselinge vertrek uit Chongqing: opfrissen, inpakken en goed eten. Vervolgens opnieuw de tocht naar het station, nu mét bagage, om de nachttrein van vanavond te pakken. Tijd genoeg om na te denken over hoe het zo fout kon gaan bij het kopen van een treinkaartje op een station in China.

Zo begint opnieuw een niet zo comfortabele nacht op een hard seat in de trein van Chongqing naar Chengdu.


Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:

Kennismaking met Chengdu, in het hart van Sichuan

Koningaap - China
trein in china,
Photo by 哈局巡道工 on Foter.com / CC BY-NC-SA

Hoe koop je zelf een treinkaartje op het station in China?

Gebruik mijn stappenplan om zelf een kaartje op het station in China te boeken.

  1. Bestudeer de dienstregeling en kies je de gewenste trein en klasse

    Dit is Engelse versie van het Chinese spoorboekje.

  2. Selecteer ook een 2e en 3e keuze

    Treinkaartjes kunnen zijn uitverkocht op het moment van aankoop. Schrijf of print je 2e en 3e keuze op een apart vel papier.

  3. Zorg voor contant geld

    Betaling kan alleen in cash en in locale valuta

  4. Schrijf je keuze op

    Bij voorkeur in het Chinees (namen van steden zijn vaak maar twee karakters lang).

  5. Ga naar het dichtstbijzijnde station

    Neem mee: contant geld, je reisplan op papier en paspoorten van alle reizigers

  6. Zoek op het station naar het juiste loket

    Er zijn ook loketten die alleen maar restituties behandelen, of loketten voor overheidspersoneel, etc. Ga er maar van uit dat bij het loket met de langste rij normale treinkaartjes worden verkocht.

  7. Geef de lokettist je reisplan met daarop je eerste keuze

    Houd de blaadjes met je 2e en 3e keuze nog even achter de hand om misverstanden te voorkomen.

  8. Betaal voor je tickets

    Als de treinkaartjes beschikbaar zijn, betaal je contant en ontvang je direct de treinkaartjes.
    Als de treinkaartjes niet beschikbaar zijn, pak dan je 2e keuze erbij, enzovoort.

Voor -en nadelen van het kopen van een treinkaartje op het station in China

  • Voordelen
    • Je bent super flexibel met je reisplannen tot op het laatste moment
    • Je betaalt het netto tarief, dus geen commissies of transactiekosten
  • Nadelen
    • Kaartjes kunnen zijn uitverkocht
    • Er kan geen keuze meer zijn in zitplaatsen waardoor je niet bij elkaar zit
    • Je moet contant betalen
    • Het kost veel tijd om naar het station te gaan en in de rij te staan
    • Als je trein vol zit, word je niet geholpen om een alternatief uit te zoeken
    • Door taalproblemen kunnen eenvoudig misverstanden ontstaan (zie mijn verhaal)

Hoe koop je online een treinkaartje?

Mijn reisverhaal hierboven komt uit 1990. Er was geen internet en in China waren er maar twee plekken waar je treinkaartjes kon kopen: op het station, of (wat duurder) via het staatsreisbureau of soms je hotel.

Tegenwoordig is het veel eenvoudiger om een treinkaartje in China te kopen via het internet. Of nog makkelijker, gebruik onderstaand formuliertje en vul zelf je route en de reisdatum in.

Powered by 12Go Asia system

Voor -en nadelen van het online kopen van een treinkaartje in China

  • Voordelen
    • Als je op tijd gaat boeken, is je gewenste trein nog beschikbaar
    • Je weet vooraf dat je bij elkaar komt te zitten
    • Geen taalproblemen; de website is (ook) Engelstalig
    • Je kan veilig met je creditcard of PayPal betalen
    • Je kan direct switchen naar je 2e of 3e keuze
    • Er is geen misverstand over de prijs
  • Nadelen
    • Je betaalt meer voor je treinkaartje dan direct aan het loket
    • Je moet verder van te voren plannen (hoewel veel kaartjes later ook wel weer te wijzigen zijn)
stedentrip beijing