Ik heb de wekker weer vroeg gezet deze ochtend, want het is tijd voor een nieuw hoogtepunt op deze reis. Een bezoek aan de Chinese Muur. Maar dan wel zo goedkoop mogelijk. Want ik moet zeker nog een jaar teren op mijn budget. Het hotel biedt tours aan voor 25 Yuan. Geruchten doen de ronde dat je in de stad veel goedkopere tours zou kunnen regelen. Samen met Thomas, mijn Duitse kamergenoot (aus Emden), vertrek ik dan ook richting Qianmen Street.


Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis in 1990 en 1991

Donderdag 19 april 1990

Wat hieraan vooraf ging:
De Lama Tempel in Beijing

Geschatte leestijd: 8 minuten

Laatste update: 4 januari 2002


Verrassingsei

Daar, in Qianmen Street zou je moeten zijn om een excursie naar de Chinese Muur tegen locaal tarief te boeken. En ja hoor, we hoeven niet te zoeken naar de tours, want de tours vinden ons. We worden bestookt door mannetjes die ons op het juiste spoor van The Great Wall willen zetten. We slagen voor 8 Yuan na de nodige onderhandelingen.

We kunnen gelijk vertrekken ook. In een bus (model 1960) vol Chinese toeristen. En als je een uitstapje met Chinezen maakt, dan moet je dat ongeveer zo voor je zien. Een bus met vijf stoelen op elke rij, een zeer smal gangpad met beenruimte net genoeg voor een kind van tien en alle stoelen bezet met alleen maar schransende dagjesmensen. Het favoriete voedsel vandaag de dag zijn gekookte, reeds bevruchte eieren, dus compleet met embryo. Een soort van verrassingsei dus. Daar zijn ze dol op hier.

ming tombs reservoir, stuwmeer met pagode en bootjes,
Ming Tombs Reservoir

Communistische extravaganza

Als de bus gaat rijden begint het ook te regenen. De ramen zijn al lang beslagen, dus veel valt er onderweg niet te zien. De vering van de bus moet het jaren geleden al begeven hebben dus we krijgen een tik bij iedere kuil in de weg. Op dit monotone ritme weet ik toch op de een of andere manier in slaap te sukkelen.

Als ik mijn ogen weer open doe rijden we over de dam van een nevelig stuwmeer: het Ming Tombs Reservoir. Hier stoppen we ook en iedereen mag uit de bus. In het meer bevindt zich een eilandje met daarop een pagode gebouwd. Maar de meute loopt een andere kant op, naar een trap tegen een heuvel op. Wat zou daar boven te zien zijn? We kunnen het niemand vragen. Het beklimmen van de trap kost wel even 1 Yuan. Wij kunnen echter onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en betalen het geld. We maken de klim en eenmaal boven blijkt dat de hele bus is uitgelopen om een naar standbeeld uit de categorie communistische extravaganza te kijken. Geen kunst maar kitsch. Gauw weer terug naar de bus en toch wel zonde van die ene Yuan.

toeristen poseren bij ming tombes,
Alles en iedereen gaat op de foto tijdens de stop bij de Ming tombes.

De Ming graven

De tweede stop is bij de Ming graven. Een hele groep graven van keizers uit de Ming-dynastie. We krijgen er twee te zien: de Dingling tombe en de Changling tombe. Ze zouden de stoffelijke resten van keizers uit de Ming dynastie (1368-1644) moeten bevatten. Het was in de tijd van deze mannen dat niet alleen de Chinese Muur werd gebouwd, maar ook de Verboden Stad en Tempel van de Hemel. Ons reisgezelschap vermengt zich inmiddels met alle overige dagjesmensen: er staan tientallen bussen op de parkeerplaats.

poort bij ming graven, gate at the ming tombs
ming graven, ming tombs,
gate at the ming tombs, poort bij de ming graven,

De Chinese Muur

We rijden weer een stukje verder en onze chauffeur/reisleider heeft een mooi plekje voor de lunch gevonden: de bedrijfskantine van een steenkoolmijn. Dan zetten we eindelijk koers naar de Muur bij Badaling. Daar aangekomen moeten we eerst door haag van souvenirwinkeltjes lopen voordat we de muur op kunnen. Anderhalf uur heeft de chauffeur op z’n horloge aangegeven. Dat is niet veel voor een muur van 6000 kilometer. We moeten een flink eind over de muur lopen om op een plek te komen waar we niet de elkaar fotograferende Chinese dagjesmensen voor de voeten lopen.

Verplicht nummer

De muur laat zich uitstekend bewandelen. Dit deel is compleet gerestaureerd maar dat zal niet voor de hele 6000 kilometer op kunnen gaan. Even verderop worden de trappen flink steil op plekken waar de muur loodrecht tegen de berg op gaat. Al met al is het bezoek van de muur een verplicht nummer, maar ik had er nog wel wat langer willen blijven. Ik zie hier ook verschillende bordjes met informatie van hotels hier vlak bij. Bij een volgend bezoek zal ik daar zeker gebruik van maken. Dat neem ik me voor.

De bus brengt ons vervolgens in krap twee uur weer terug naar Beijing, waar we moe maar voldaan ieder weer ons weegs gaan. Het is het slot van een toch wel zeer geslaagd dagje uit.

Voor het vervolg van mijn reis, lees verder:
Beijing Dag 4 – De Hemeltempel en de Verboden Stad


Reistips voor de Chinese Muur


1. De Chinese Muur toen en nu

Dit stuk is geschreven aan de hand van mijn dagboeknotities uit 1990. Een heel andere tijd, zoals je misschien ook wel van de foto’s af kunt lezen. Destijds kon je de Muur uitsluitend bezoeken door mee te gaan op een georganiseerde tour. Er waren de nodige souvenirstalletjes en eetkraampjes, maar dat was dan ook alles wat er aan toeristische infrastructuur aanwezig was. Een schril contrast met nu: er gaan kabelbanen en op een drukke dag loop je zij aan zij over de muur.

2. De Chinese Muur zelf bezoeken

Bijna iedereen bezoekt de Chinese Muur vanuit Beijing. En daarvan gaan de meesten naar het gedeelte van de muur bij Badaling. Reis je graag op je zelf met het openbaar vervoer, dan kan je dit deel van de muur uitstekend met de bus en/of metro bezoeken.

Een andere populaire plek om de muur te bezoeken is het deel bij Mutianyu, op ongeveer 70 km ten noordoosten van Beijing. Dit stuk is rustiger dan Badaling, maar wel minder makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken. Daarvoor in de plaats werkt de shuttle van Mubus uitstekend. Een directe rit naar de muur bij Mutianyu en je hebt iets van vier uur de tijd om er op je gemak de muur en het landschap te bewonderen.

3. Georganiseerde tours naar de Chinese Muur

Een georganiseerde excursie zoals uit mijn verhaal is tegenwoordig een stuk minder spartaans. Er rijden moderne touringcars naar diverse locaties van de muur en je wordt onderweg uitstekend verzorgd. Hieronder enkele mogelijkheden.


4. Meer lezen over Beijing

Lees hier mijn andere blogs over Beijing:




Booking.com
chinese muur, great wall of china,
travelkees, great wall of china, chinese muur,
Voldoende vrijwilligers in de buurt om een foto van me zelf te laten maken.
great wall of china in the mountains, chinese muur in de bergen bij Badaling,
Als een enorme slang slingert de Muur zich onverstoorbaar over de toppen van de bergen.

entreekaartje chinese muur, entrance ticket chinese wall
Het entreekaartje voor de Chinese Muur
bloesem met op de achtergrond de chinese muur, blossoms with chinese wall in background,