TravelKees

Beijing per fiets: go like the locals

beijing per fiets

Na een treinreis van 6 dagen ben ik gisterenmiddag in het verre Beijing aangekomen. Vriend Arie wachtte mij daar op en gidste mij naar het enorme Qiao Yuan Hotel. Het acclimatiseren kan beginnen…

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis van 1990 - 1991
dinsdag 17 april 1990

Lees hier waarom

Sobere hotelkamer

Mijn hotelkamer deel ik met nog twee mensen, om het allemaal een beetje betaalbaar te houden. Het is nog wel even wennen aan de eenvoud van mijn onderkomen, maar dat hoort bij backpacken. In de sobere kamer staan drie eenpersoonsbedden in de lengte van de kamer opgesteld. Met naast elk bed een nachtkastje en een thermosfles met warm water. Dus net als in de trein ook hier altijd warm water bij de hand voor je kopje thee. De douches bevinden zich in een grote ruimte die in een gemiddelde voetbalkleedkamer niet zou misstaan. Met z’n allen naast elkaar douchen.

Met gemengde gevoelens

Ik was veel wakker vannacht. Geen idee hoe dat komt. Of toch wel: ik zal de wiegende bewegingen van de voortsnellende trein gemist hebben. In de ochtend ontbijt ik samen met Arie. Het wordt een stevig Chinees ontbijt van rijst, vlees en ei. Daarna huur ik een fiets voor weinig en ga op mijn eerste verkenningstocht door de stad. Gewapend met een plattegrond uit de Lonely Planet verken ik Beijing per fiets. Ik rijd langs een aantal gemakkelijk te herkennen punten, om zo mijn weg wat te leren vinden. Want alle borden zijn gewoon in het Chinees. En langs andere plekken die ik makkelijk wilde leren vinden, zoals het postkantoor en de friendshipstore.

Ik fiets in m’n uppie met nogal gemengde gevoelens over het immense en wereldberoemde Plein van de Hemelse Vrede. Hier was het minder dan een jaar geleden flink raak tijdens de grote studentenprotesten, met duizenden doden tot gevolg. Er is helemaal niets meer op het hele plein dat hier nog aan herinnert. Maar ja, als de muren van de Verboden Stad zouden kunnen spreken…

Zhengyangmen, Beijing per fiets

De zuidelijke toegangspoort tot het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing: de Zhengyangmenpoort.

plein van de hemelse vrede, beijing per fiets

Midden op het Plein van de Hemelse Vrede met op de achtergrond de ingang van de Verboden Stad.

Ik fiets vrijblijvend verder door de stad en kom zo ook in een schitterend parkje uit, het Ritan Park lees ik later in mijn gids. Hier wil ik later deze week nog wel even terug komen.

Fietsen op z’n Chinees

Beijing per fiets gaat me prima af. De stad is net al ons land, lekker plat en ik merk dat ook de Chinezen fanatieke fietsers zijn. Op veel punten in de stad vind je net als in Nederlandse steden onafzienbare fietsenstallingen. Chinezen vervoeren van alles op de fiets: een paar matrassen, aan het stuur een dozijn kippen met de poten aan elkaar gebonden, stapels rieten manden achter op de bagagedrager, je verzint het maar. Bij de verkeerslichten heerst een chaotische discipline. Dat wil zeggen niemand rijdt door rood, maar zodra het groen wordt, trekken alle vervoersmiddelen tegelijk en door elkaar heen op. Toch zijn de fietsers veruit in de meerderheid. Ze beschikken op de grote doorgaande wegen zelfs over bredere rijstroken dan de auto’s.

Via de hutongs fiets ik met gevaar voor andermans leven weer terug naar het hotel. ‘s Avonds eten we weer de heerlijkste schotels in één van de stalletjes bij het hotel. Met zo’n zes personen tegelijk om een ronde tafel met in het midden een draaischijf. Iedereen een schaaltje witte rijst en een leeg plat bord. Op de draaischijf worden de verschillende schotels geplaatst die we gezamenlijk besteld hebben en je schept van alles wat op je bord. Dat werk je samen met de rijst naar binnen. En, ik kan er nog steeds niet over uit na een week lang door het sobere Rusland te hebben gereisd: er is koud bier!

Lees hier de blogs van mijn overige dagen in Beijing: