TravelKees

Beijing per bus en metro

beijing per bus

Na een dag lang per fiets langs de hoogtepunten van Beijing te hebben gereden pakken we het vandaag wat anders aan. We stappen op metro’s en bussen om te zien of we daarin ook niet verdwalen. Altijd weer een verrassing waar je dan uitkomt…

Publicatie van de dagboeken van mijn wereldreis van 1990 - 1991
woensdag 18 april 1990

Lees hier waarom

In de metro van Beijing

Arie en ik zitten op deze druilerige ochtend aan het ontbijt.  Gisteren ben ik alleen op pad geweest, vandaag gaan we er samen op uit. Het lijkt ons leuk om na een paar toeristische highlights van gisteren eens het onbekende Beijing op te zoeken. We besluiten om de metro een eind tot buiten het centrum te volgen en lukraak op een halte uit te stappen. De metro in Beijing is vrij eenvoudig van opzet: je hebt twee lijnen. Eén lijn gaat in een kring om het centrum heen en de andere lijn hangt daar als een staart aan vast en voert in westwaartse richting de stad uit. Die laatste nemen we.

Naar het einde van Beijing

We rijden helemaal mee tot aan het eindpunt en stappen uit in een onaantrekkelijke woonwijk met flats en een paar winkels. Niet veel te beleven dus, maar wacht, daar is een bushalte. Misschien kunnen we nog wel een stuk verder komen door dit stuk van Beijing per bus te gaan verkennen. En die bus laat niet lang op zich wachten. We negeren de priemende blikken van alle chinezen in de bus en er zijn zowaar nog voldoende zitplaatsen beschikbaar. Kom daar maar eens om in China, meestal sta je opgepropt in het middenpad. De aap komt al snel uit de mouw. Want de volgende halte, na slechts een paar honderd meter is direct het eindpunt van deze lijn.

Vanaf dat punt besluiten we dan toch maar te voet verder te gaan. En zo lopen we door wijken met lage huisjes, kriskras over verschillende erven. Kippen fladderen verschrikt op en biggetjes stuiven alle kanten op. Eten is nooit ver weg in China en ook hier hebben we voldoende keuze uit stalletjes op straat voor onze lunch.

De Lamatempel

Na een paar uur langs de rafelranden van de stad staan we plots weer voor de ingang van de metro. We vinden het tijd om weer terug te gaan, de stad in. Hoog op mijn lijstje staat nog de Lama Tempel. Een Tibetaanse tempel midden in Beijing. De tempel wordt omringd door een tuin met bomen die zwanger zijn van roze bloesem. Het is er een drukte van belang met voornamelijk Chinese toeristen en pelgrims. Die  komen allemaal voor het enorme beeld van de boeddha. Dat beeld mag helaas niet gefotografeerd worden. Ik ben er nog niet achter of dat vanuit religieuze gronden is of vanuit de verwachting dat er dan wel meer ansichtkaarten worden verkocht. Maar gelukkig valt er nog veel meer te zien: schitterende fresco’s, fraai tapijtwerk en minutieus timmerwerk. Dit alles vermengd met dikke wolken wierook en je bent even helemaal in Tibet.

Met de bus en metro gaat het vervolgens terug richting hotel. Maar voor we op de bus stappen nog snel even wat eten halen bij een stalletje. Het ziet er ook allemaal zo lekker uit… Twee Yuan voor een beste bak met rijst, groente, vlees en tahoe. Afhaalchinees.

lama tempel, beijing

De Lamatempel trekt een constante stroom van pelgrims uit heel China.

De voorzijde van de lamatempel; helaas mag het enorme boeddha binnen de tempel niet op de foto komen.

In de tuin rondom de Lamatempel staan de bomen juist deze week prachtig in bloei.

lama tempel, beijing

Sjans met de schoonmaaksters van de Lamatempel.

Chinees avondvertier

Terug in het hotel komen we Frank tegen. Hij is net onderweg naar de avondvoorstelling van een Chinees circus. Of liever gezegd: een show met acrobatiek. We zijn gelijk enthousiast en vergezellen hem. Nou moet je niet gaan zoeken naar een circustent, want circusartiesten hebben in deze stad een plek in een heus theater.

Voor zover ik kan overzien zijn wij de enige buitenlanders in de zaal, die overigens tot de nok toe vol zit met een zeer enthousiast publiek, dat zich gedurende anderhalf uur prima laat amuseren. De acts bestaan o.a. uit de bordjes op lange stokken en wilde dansen met een lange wimpel, die dan de vloer niet mag raken. Ook is er nog een hilarische goochelact waarvan we de trucs niet snappen en bij wijze van uitsmijter twee mannetjes die allemaal geluiden kunnen na doen, zoals vogeltjes en treinen. En dit hele avondvullende programma kost ons slechts… 2 Yuan (3 kwartjes)!

Lees hier de blogs van mijn overige dagen in Beijing: